Sökning: "visuella redskap"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden visuella redskap.

  1. 1. Planerade Utomhuspedagogiska aktiviteter i fritidshemmet : För en bättre inkludering av elever i behov av särskilt stöd

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Maria Luisa Lindkvist Gómez; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; elev; särskilt stöd; utomhus; aktiviteter; uppfattning.;

    Sammanfattning : Syftet med utvecklingsarbetet är att tillämpa aktionsforskning som ett när- och deltagarorienterat arbetssätt för att implementera planerade utomhuspedagogiska aktiviteter. Detta för att studera huruvida utomhuspedagogiska aktiviteter kan gynna en bättre inkludering samt försöka få en uppfattning av inkludering från elever i behov av särskilt stöd på fritidshemmet. LÄS MER

  2. 2. Användningen av bildstöd och film i geografiundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Julia Johansson; Erika Cabrera; [2023]
    Nyckelord :Bildstöd; film; visuellt stöd; geografi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få svar på frågeställningen gällande hur lärare använder bildstöd och film i sin geografiundervisning. Vi genomförde en intervjustudie där vi intervjuade 5 grundskollärare som har geografi som undervisningsämne. LÄS MER

  3. 3. Visualisering i biologiundervisning : Några lärares tankar och erfarenheter kring visualiseringar i undervisning om människokroppens blodomlopp

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Bakcha Bakir; Helan Sandi; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Visualiseringar i form av bilder, modeller och animationer är viktiga redskap och används i en stor del av biologiundervisningen, eftersom de synliggör olika fenomen och strukturer som annars är svåra att relatera till för elever, till exempel abstrakta processer, inre organ och mikroskopiska objekt. Kropp och hälsa är ett centralt innehåll i kursplanen för biologiämnet årskurs 7–9, där undervisningen ska bland annat, behandla ämnesområdet människokroppens olika organsystem. LÄS MER

  4. 4. Utvecklande lek : att gestalta lekmiljöer som främjar barns utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Petra Niskanen; [2022]
    Nyckelord :landskapsarkitektur; gestaltning; lekpark; lekmiljö; lekplats; lek; barns utveckling;

    Sammanfattning : Många lekmiljöer som byggs idag är väldigt lika varandra och har därför samma problematik. De är för öppna, de har för stort fokus på redskap och de prioriterar att främja motorisk utveckling på bekostnad av barnens möjlighet till kognitiv och emotionell utveckling (Beckman, Paget & Spiegal 2018:4-5). LÄS MER

  5. 5. Att synliggöra språk genom visuella redskap : En kvalitativ studie om flerspråkighet i förskolans fysiska miljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Evelina Alatalo; Mathilda Wallo; [2022]
    Nyckelord :alternative communication; multilingualism; physical environment; visual language; fyysinen ympäristö; monikielisyys; vaihtoehtoiset kommunikaationemetelmät; visuaalinen kieli; alternativa kommunikationssätt; flerspråkighet; fysisk miljö; visuellt språk;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att synliggöra material som kan främja flerspråkighet i förskolans fysiska miljö. Forskningsfrågorna som besvaras handlar om vad som framställs i miljön för att stödja flerspråkighet, för vem miljön är tillgänglig ur ett flerspråkigt perspektiv samt vilka språk somframträder i miljön och hur ofta dessa förekommer. LÄS MER