Sökning: "vuxnas betydelse för barn"

Visar resultat 1 - 5 av 83 uppsatser innehållade orden vuxnas betydelse för barn.

  1. 1. Umgänge. Ett barns rättighet eller en skyldighet?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Melinda Ljungberg; [2023]
    Nyckelord :umgängesbegränsning; barndomssociologi; det heliga barnet;

    Sammanfattning : Vad ligger i begreppet barnets bästa angående umgänge med vårdnadshavare när barn är omhändertagna enligt LVU på grund av omsorgsbrist. Hur bedöms umgängesfrågan i domstol när det kommer till umgängesbegränsning. LÄS MER

  2. 2. Delaktighet för barn med intellektuell funktionsnedsättning i förskolan : En intervjustudie med 11 assistenter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Åsa Lundberg; [2023]
    Nyckelord :delaktighet; förskola; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att få en inblick i hur de som arbetar närmast barnet med intellektuell funktionsnedsättning, assistenterna, definierar delaktighet, vilka faktorer de ser främjar delaktighet och vilka hinder de ser för delaktighet i den reguljära förskolans verksamhet för dessa barn samt vilken betydelse assistenten har för barnets grad av delaktighet, då det behövs mer forskning inom detta område. En kvalitativ ansats har antagits och data har samlats ingenom 11 semistrukturerade intervjuer med assistenter som arbetar med barn med intellektuell funktionsnedsättning i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Barns delaktighet i den egna vården - en kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Alice Sandström; [2022]
    Nyckelord :barnets delaktighet; barnsjukvård; barnrättsperspektiv; medbestämmande; barnkonventionen; barnanpassad vård; barnets bästa; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Patientlagen 4:3 artikulerar hälso- och sjukvårdens skyldighet att fastställa barnets inställning till den planerade vården och tillmäta den betydelse utifrån barnets ålder och mognad. Detta kräver att barnet görs delaktig i den egna vården, vilket fastställs i artikel 12 i barnkonventionen. LÄS MER

  4. 4. Betydelsen av tidig adhd-diagnos för unga vuxnas välbefinnande och framtida sysselsättning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Jens Holm; Anna Schreiber; [2022]
    Nyckelord :adhd; diagnos; välbefinnande;

    Sammanfattning : Adhd är idag vanligt förekommande och flera studier bekräftar att andelen individer som får diagnosen adhd ökar. I genomsnitt är det 6-9 % av alla barn över hela världen som idag får diagnosen adhd. En tidig diagnos anses vara avgörande för att möjliggöra lämpliga insatser och behandling. LÄS MER

  5. 5. Vilans betydelse i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av arbetet med de äldre barnens vila i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emina Nilsson; Kholoud Salloumi; [2022]
    Nyckelord :Barn; barnperspektiv; fenomen; fenomenologi; förskollärare; upplevelse; vila;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att närma oss förskollärares livsvärld och upplevelser kring arbetet med vila för de äldre barnen i förskolan, samt ta reda på vad vila betyder för förskolebarnen enligt förskollärarna, utifrån ett barnperspektiv. Studien utgår främst från en fenomenologisk vetenskapsteori med viss anknytning till barndomssociologin och omsorgsbegreppet. LÄS MER