Sökning: "yrkesförberedande och studieförberedande program"

Visar resultat 11 - 15 av 96 uppsatser innehållade orden yrkesförberedande och studieförberedande program.

  1. 11. Elevers syn på ergonomi inom idrott och hälsa : En kvantitativ studie på gymnasieelever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Louise Nilsson; Pontus Johansson; [2020]
    Nyckelord :förebygga arbetsrelaterade skador; livslångt lärande; utbildning; enkätundersökning; Skolverket;

    Sammanfattning : Förberedes elever i idrott och hälsa 1, som studerar yrkesförberedande eller studieförberedande program till ett livslångt lärande inom ergonomi med syfte att förebygga arbetsskador? Tidigare forskning poängterar ett samband mellan utbildning och ergonomi vilket kan förebygga arbetsskador. Skolinspektionens granskning beskriver hur ergonomiundervisning på gymnasieskolor är bristfällig, där eleverna inte ges möjlighet att utveckla ett sammanhang och helhetsperspektiv i deras framtida yrke. LÄS MER

  2. 12. Muntliga anföranden i klassrummet : Svensklärares uppfattningar om talängslan och muntlig framställning på högstadiet och gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Janni Andersson; [2020]
    Nyckelord :Oral presentations; fear of speaking; the importance of listening; the rhetorical working process; secondary school; upper secondary school.; Muntliga anföranden; talängslan; lyssnandets roll; den retoriska arbetsprocessen; högstadiet; studieförberedande program; yrkesförberedande program.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka verksamma svensklärares uppfattningar om sin egen arbetsprocess gällande muntliga framställningar i klassrummet. I studien intervjuades 25 svensklärare verksamma på högstadiet och gymnasiet genom en webbaserad enkätundersökning som skickades ut i Facebook-gruppen Svensklärarna. LÄS MER

  3. 13. BFL - Ett framgångsrikt skolutvecklingsprojekt? : En studie av effekterna av ett uppifrån kommande utvecklingsinitiativ.

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Hannah Tengelin; [2019]
    Nyckelord :Assessment for learning; formative assessment; teacher learning communities; school improvement; collaborative learning.; Bedömning för lärande; formativ bedömning; kollegialt lärande; skolutveckling; TLC-grupper.;

    Sammanfattning : Studien syftar till att belysa huruvida bedömning för lärande (BFL) har institutionaliserats bland lärarna på Lindängsgymnasiet efter ett genomfört skolutvecklingsprojekt. Den har också som mål att, med utgångspunkt i en teori om framgångsrik skolutveckling som utvecklats av Ulf Blossing, ta reda på vilka faktorer under initierings- och implementeringsfasen som kan ha varit avgörande för huruvida projektet nådde institutionaliseringsfasen eller inte. LÄS MER

  4. 14. Språkriktighet eller substans? : en studie i bedömning av nationella prov i svenskämnets skriftliga framställning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Frej Rydén; [2017]
    Nyckelord :Bedömning; marginalisering; programstudier;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den hypotes som detta arbete utgår från är att lärare tenderar att bedöma elever utifrån olika bedömningsaspekter, beroende på vilket program eleverna går på. Detta grundar sig i att tidigare forskning har visat att en marginalisering av elever på yrkesförberedande program är påtaglig utifrån ett undervisningsperspektiv, då dessa elever tenderar att tilldelas mindre kognitivt krävande uppgifter, primärt baserat på lärarnas förutfattade meningar om deras förmågor. LÄS MER

  5. 15. Övergången till gymnasiet : Upplevelsen hos elever med läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Åsa Holm; [2017]
    Nyckelord :gymnasieskolan; högstadium; läs-och skrivsvårigheter; övergångar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att belysa övergången från årskurs nio i grundskolan till det kommunala gymnasiet utifrån specialpedagogiska perspektiv genom att beskriva och analysera hur elever med läs- och skrivsvårigheter upplever övergången. Forskningsansatsen för detta arbete var kvalitativ. LÄS MER