Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Att arbeta med andraspråkselevers språkutveckling inom svenskämnet : En kvalitativ undersökning av lärares syn på andraspråkselevers språkutveckling i svenskundervisningen. 

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lizette Gradin; Vilma Broberg; [2023]
    Nyckelord :Anpassningar; andraspråk; förstaspråk; förutsättningar; kunskapsutveckling; möjligheter; språkutveckling; SVA-lärare; SVE-lärare; årskurs 1; årskurs 3;

    Sammanfattning : Denna uppsats grundar sig på en undersökning som är utförd med åtta F-3 lärare. Syftet med studien är att få en fördjupad kunskap om lärarnas förhållningssätt till styrdokumenten samt vilka didaktiska modeller som används i svenskundervisningen, för att ge andraspråkseleverna de rätta förutsättningarna. LÄS MER

  2. 2. Fritidslärarens arbetsuppgifter under skoltid

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maya Svarén; August Eliasson; [2022]
    Nyckelord :fritidslärare; kompetens; profession; meningsfullhet; arbetsuppgifter;

    Sammanfattning : Denna studie berör svar från fem fritidslärare angående deras arbetsuppgifter under skoltid. Dessutom svar från fyra rektorer på hur de ser på fritidslärarens roll och hur kompetens tas tillvara på under skoltid. LÄS MER

  3. 3. Speciallärares arbete med kartläggning i relation till SUM : - en studie om kommunikationens betydelse vid kartläggning i matematik.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Cecilia Lind Behrenfors; Camilla Ljungberg; [2022]
    Nyckelord :matematik; SUM; speciallärare; specialpedagogik; kartläggning; uppföljning; kommunikation; organisation;

    Sammanfattning : För oss som blivande speciallärare i matematik finns ett särskilt intresse av att utforska speciallärares arbete med kartläggning av elever i särskilda undervisningsbehov i matematik, SUM. Syftet med denna studie är därför att undersöka hur speciallärare arbetar med kartläggning i relation till elever i SUM och vilket utrymme   som kommunikationen ges i olika processer. LÄS MER

  4. 4. Validering och erkännande av utländska läraresyrkeskompetenser i Sverige

    Magister-uppsats,

    Författare :Mutasem Al Refai; [2021]
    Nyckelord :Validering; erkännande; utländska lärare; kompletterande lärarutbildning; professionell övergång och professionell anpassning;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar undersöka valideringsprocessen för utländska lärare. Den argumenterar för att valideringsprocess genomgår två huvudfaser. Den första fasen är formell validering. I denna fas strävar utländska lärare efter att erhålla formell lärarbehörighet och lärarlegitimation. LÄS MER

  5. 5. ”de har ett jätteviktigt uppdrag, minst lika viktigt som skolan” : Fritidspedagogers och lärares uppfattningar om fritidshemmets uppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sanne Yttergren Sojde; Hedvig Andersson; [2018]
    Nyckelord :Fritidspedagoger; fritidshemmets uppdrag; lärare; samverkan mellan fritidshem och skola; uppfattningar.;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att fritidshemmets uppdrag är otydligt och våra egna erfarenheter från arbete och verksamhetsförlagd utbildning inom skola, har gett oss indikationer på att både lärare och fritidspedagoger har svårt att precisera vad fritidshemmets uppdrag är. Syftet med studien har varit att tolka fem fritidspedagogers och fyra lärares uppfattningar om fritidshemmets uppdrag. LÄS MER