Sökning: "yrkeslärare kompetens"
Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden yrkeslärare kompetens.
1. Faktorer som kan påverka elevens resultat i yrkesämnen på gymnasiet. : En studie ur elevens perspektiv.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilka olika faktorer som påverkar elevens resultat i yrkesämnen på gymnasiet. Studien skulle också visa elevens behov av särskilt stöd och extra anpassningar inom de programgemensamma ämnena: ”yrkesämnen” på gymnasiets yrkesprogram. LÄS MER
2. Vägen till lärarexamen : En undersökning av Uppsala universitets svensklärarutbildning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Den svenska lärarutbildningen har under de senaste decennierna genomgått flertalet stora reformer som inneburit stora förändringar för både lärare och studenter. Den senaste reformen i ordningen implementerades under hösten 2011 och ledde till att det återigen finns fyra olika yrkesexamina inom lärarutbildningen: förskolelärare, grundskollärare, ämneslärare och yrkeslärare. LÄS MER
3. Yrkeslärarens digitala kompetens : Vilka konsekvenser ger det för yrkeslärarens kunskapsutveckling?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärandeSammanfattning : .... LÄS MER
4. En studie om yrkeslärares erfarenheter av undervisning i gymnasiesärskolan
Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet var att studera hur några yrkeslärare i gymnasiesärskolans yrkesförberedande program upplever att undervisa elever med lindrig utvecklingsstörning, deras beskrivningar av och resonemang kring hur de möter dessa elever i sitt lärande. Studien hade en kvalitativ ansats med utgångspunkt i de specialpedagogiska perspektiven. LÄS MER
5. Bedömning av lärande på arbetsplats - möjlighet eller begränsning? : En studie om hur yrkeslärare uppfattar bedömning i det arbetsplatsförlagda lärandet inom gymnasial yrkesutbildning.
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : I denna studie beskrivs och analyseras vad ett antal yrkeslärare uppfattar som kvalitet, möjligheter och begränsningar i bedömning av lärande och hur de värderar sin egen bedömningspraktik i samband med det arbetsplatsförlagda lärandet (apl) inom gymnasial yrkesutbildning. Datainsamlingen har skett genom kvalitativa intervjuer och resultatet visar att yrkeslärarna som ingått i studien anser att en tydlig och genomskinlig bedömning för både handledare och elev, att goda förberedelser och efterarbete, att apl-besök och trepartssamtal samt likvärdig bedömning är viktiga pusselbitar för att bedömning av kvalitet ska kunna göras i samband med apl. LÄS MER