Sökning: "yrkeslärare kompetens"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden yrkeslärare kompetens.

  1. 1. Faktorer som kan påverka elevens resultat i yrkesämnen på gymnasiet. : En studie ur elevens perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Carina Svendén; [2018]
    Nyckelord :Särskilt stöd; extra anpassningar; yrkeselev; yrkeslärare; yrkesprogram på gymnasiet; yrkesämne;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilka olika faktorer som påverkar elevens resultat i yrkesämnen på gymnasiet. Studien skulle också visa elevens behov av särskilt stöd och extra anpassningar inom de programgemensamma ämnena: ”yrkesämnen” på gymnasiets yrkesprogram. LÄS MER

  2. 2. Vägen till lärarexamen : En undersökning av Uppsala universitets svensklärarutbildning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Tove Westerman; [2017]
    Nyckelord :Lärarutbildning; den nya lärarutbildningen; Uppsala universitets lärarutbildning; svenskämnet; ämneslärare; svensklärare; utbildning;

    Sammanfattning : Den svenska lärarutbildningen har under de senaste decennierna genomgått flertalet stora reformer som inneburit stora förändringar för både lärare och studenter. Den senaste reformen i ordningen implementerades under hösten 2011 och ledde till att det återigen finns fyra olika yrkesexamina inom lärarutbildningen: förskolelärare, grundskollärare, ämneslärare och yrkeslärare. LÄS MER

  3. 3. Yrkeslärarens digitala kompetens : Vilka konsekvenser ger det för yrkeslärarens kunskapsutveckling?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Anneli Sandberg; [2017]
    Nyckelord :Yrkeslärare; digital kompetens; yrkeskompetens; yrkesprogram;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. En studie om yrkeslärares erfarenheter av undervisning i gymnasiesärskolan

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Greta Haffling; Terese Hedin; [2016]
    Nyckelord :gymnasiesärskola; yrkesförberedande program; yrkeslärare; lindrig utvecklings-störning; lärande; traditionellt perspektiv; alternativt perspektiv; dilemmaperspektiv; kvalitativ innehållsanalys.;

    Sammanfattning : Syftet var att studera hur några yrkeslärare i gymnasiesärskolans yrkesförberedande program upplever att undervisa elever med lindrig utvecklingsstörning, deras beskrivningar av och resonemang kring hur de möter dessa elever i sitt lärande. Studien hade en kvalitativ ansats med utgångspunkt i de specialpedagogiska perspektiven. LÄS MER

  5. 5. Bedömning av lärande på arbetsplats - möjlighet eller begränsning? : En studie om hur yrkeslärare uppfattar bedömning i det arbetsplatsförlagda lärandet inom gymnasial yrkesutbildning.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Malin Nyberg; [2015]
    Nyckelord :Arbetsplatsförlagt lärande; bedömning; bedömningspraktik; gymnasial yrkesutbildning;

    Sammanfattning : I denna studie beskrivs och analyseras vad ett antal yrkeslärare uppfattar som kvalitet, möjligheter och begränsningar i bedömning av lärande och hur de värderar sin egen bedömningspraktik i samband med det arbetsplatsförlagda lärandet (apl) inom gymnasial yrkesutbildning. Datainsamlingen har skett genom kvalitativa intervjuer och resultatet visar att yrkeslärarna som ingått i studien anser att en tydlig och genomskinlig bedömning för både handledare och elev, att goda förberedelser och efterarbete, att apl-besök och trepartssamtal samt likvärdig bedömning är viktiga pusselbitar för att bedömning av kvalitet ska kunna göras i samband med apl. LÄS MER