Sökning: "Joel Lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 54 uppsatser innehållade orden Joel Lärare.

  1. 1. ”Där kan de känna att de lyckas.”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Katarina Arvidsson; Joel Bjurbo; [2023-10-26]
    Nyckelord :ADHD; Fritidshem; Specialpedagogik; NPF; Neuropsykiatriska funktionshinder.;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning är att öka kunskapen om hur man i fritidshemmen anpassar verksamheten för elever med ADHD, samt undersöka hur man inom olika yrkeskategorier inom skolan ser på specialpedagogiskt arbete i fritidshemmet. För att uppfylla syftet kommer vi att utföra kvalitativa intervjuer med lärare i fritidshem, speciallärare och rektor. LÄS MER

  2. 2. Skrivande är väl ingen konst. Eller? : En undersökning om hur textskapande i de naturorienterande ämnena i årskurs 4–6 kan främja lärandet i naturvetenskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Joel Antti; Ylva Törneman; [2023]
    Nyckelord :Textskapande; skrivande; naturorienterande ämnen; naturvetenskap; scientific literacy; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Textskapande kan ses som ett viktigt redskap för elevers kunskapsutveckling i naturvetenskap. Textskapande i de naturorienterande ämnena är också ett av de sätt med vilket elever kan närma sig en scientific literacy. LÄS MER

  3. 3. Pedagogiskt arbete och tankar angående digitala verktyg i matematikundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Joel Paulnitz; [2023]
    Nyckelord :TPACK; TPACK development modell; matematikundervisning; digitala verktyg; pedagogiska strategier; matematisk kompetens; matematiska förmågor;

    Sammanfattning : Digitaliseringen fortskrider inom den svenska skolan och rapporter som menar att lärare inte integrerar digitala verktyg i matematikundervisningen i samma utsträckning som andra ämnen. Tidigare forskning pekar på att det råder en kompetensbrist bland lärares förmåga till att integrera digitala verktyg i undervisningen. LÄS MER

  4. 4. Att möjliggöra för ekonomisk kompetens inom samhällskunskapen : Hur möjliggör verksamma lärare ekonomisk förståelse i ämnet samhällskunskap för årskurs 4–6?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Joel Bäckström; [2023]
    Nyckelord :Samhällskunskap; ekonomiundervisning; medborgarbildande uppdrag; ekonomi; lärares uppfattningar; privatekonomi; aktiva ekonomiska medborgare; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Economics is included as a central part off all society-oriented education from early years of primary school up to upper secondary school. The school´s economics teaching has an important role when it comes to supporting students to be able to understand and deal with economic issues, which makes it relevant to investigate how the teaching enables the development of economic competence in social studies. LÄS MER

  5. 5. "Det är en soppa!" En kvalitativ studie om hur gymnasielärare omsätter kunskapskraven i praktiken.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Joel Svensson; [2022-06-15]
    Nyckelord :Kunskapskrav; Läroplan; Styrdokument; Implementering; Reformer; Gräsrotsbyråkrati; Kunskapskrav; Läroplan; Styrdokument; Implementering; Reformer; Gräsrotsbyråkrati;

    Sammanfattning : Skolan är en integrerad del av samhällets politiska styrning. Det huvudsakliga styrningsredskapet för skolan är läroplanen. I läroplanen ryms kunskapskraven som ska ligga till grund för hur en elevs kunskaper bedöms vid genomförd kurs. Hur kunskapskravens innehåll ska tolkas råder det delade meningar om. LÄS MER