Sökning: "yrkesroller barnskötare förskollärare"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden yrkesroller barnskötare förskollärare.

  1. 1. Musikens betydelse för lärande i förskolan : En intervjustudie om musik som mål och medel för lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Fanny Björn; Diana Roslund; [2022]
    Nyckelord :Barn; Musik; Förskola; Musicera; Musik som mål; Musik som medel; Inommusikaliskt mål; Utommusikaliskt mål;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om musikens betydelse för förskolan och vikten av att se musik som mål och medel för lärande. Studien är baserad på en kvalitativ metod och bearbetningen av empirin sker utifrån de teoretiska begreppen inommusikaliskt mål och utommusikaliskt mål. LÄS MER

  2. 2. Lära tillsammans : en didaktikteorietisk studie av förskolepedagogers möjligheter till kollegialt lärande och kompetensutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Vilma Hellberg; Julia Ingvarsson; [2022]
    Nyckelord :Kompetensutveckling; yrkesprofession; didaktik; kollegialt lärande; förskola.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur förskollärare och barnskötare uppfattar sina möjligheter att utvecklas i sina respektive yrkesroller utifrån de krav som sätts från läroplanens riktlinjer och mål. I samband med den senaste läroplanen Lpfö 18 har förskolans verksamhet ett större fokus på undervisning som ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. LÄS MER

  3. 3. ”Vi löser det” : Maktrelationer mellan yrkesroller i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sanna Dahlberg; Rebeccea Wardh; [2021]
    Nyckelord :Ansvarsfördelning; barnskötare; förskola; förskollärare; hierarki; makt; yrkesroll;

    Sammanfattning : Abstract Den svenska förskolan har stegvis gått från en platt till en hierarkisk förskoleorganisation. Förskolans läroplan reviderades 2018 och med detta uppdaterades ansvarsområdena i verksamheten och förskollärarna fick ansvaret för den pedagogiska verksamheten. LÄS MER

  4. 4. ”Barnskötare och förskollärare det är för mig samma sak” : Vårdnadshavares uppfattningar om innebörderna i förskolans två yrkesroller

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Emelie Roos; [2021]
    Nyckelord :Professional roles in preschool; parent’s perspective; childcare worker; preschool teacher; preschool curriculum; Förskolans yrkesroller; föräldraperspektiv; barnskötare; förskollärare; förskolans läroplan;

    Sammanfattning : I denna studie är syftet att synliggöra, och på så sätt bidra med mer kunskap kring, vilka uppfattningar vårdnadshavare till barn i förskolan har kring yrkesrollerna barnskötare och förskollärares olika ansvar och innebörder, samt hur dessa relaterar till de mål och riktlinjer kring ansvar och arbetsfördelning som skrivs fram i förskolans läroplan. Fem vårdnadshavare från tre olika kommuner i västra Sverige har deltagit i den kvalitativa studien där metodansatsen är diskursanalys. LÄS MER

  5. 5. Vi gör olika? : En kvalitativ studie om barnskötares uppfattning av sin roll som undervisande pedagog

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Annie Wahlström; Lazzat Sillgren; [2021]
    Nyckelord :Professional role; Roles; Formal learning; Informal learning; Teaching; Interaction; Yrkesroller; Roller; Formellt lärande; Informellt lärande; Undervisning; Interaktion;

    Sammanfattning : The education act (SFS 2010:800) states that only those who have a teacher identity card are authorized to conduct teaching. The preschool curriculum (2018), on the other hand, states that everyone in the work team has a joint responsibility to conduct teaching and at the same time emphasizes the importance of division of work in teaching. LÄS MER