Avancerad sökning

Visar resultat 16 - 20 av 33 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 16. Hur beskriver fritidshemslärare tillkomsten av del fyra som en egen del i läroplanen?

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Fritidshemspedagogisk forskning

    Författare :Christoffer Johansson; Anton Forsander; [2018]
    Nyckelord :fritidshem; fritidshemslärare; läroplan; reformer; implementering;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Anton Forsander & Christoffer Johansson Hur beskriver fritidshemslärare tillkomsten av del fyra som en egen del i läroplanen? Engelsk titel: Perceptions of school-age educare teachers on chapter four in the school-age educare curriculum Antal sidor: 27 Syftet med studien är att undersöka om del fyra i läroplanen, som är tillskriven fritidshemmet, förtydligar fritidshemslärarens yrkesuppdrag samt hur uppfattningarna av yrkesrollen skiljer sig mellan olika fritidshemslärare. Studiens frågeställningar är följande: Hur beskriver fritidshemslärare sitt uppdrag med utgångspunkt i del fyra av läroplanen? Hur beskriver fritidshemslärare implementeringen av del fyra i läroplanen? För att få svar på dessa frågor genomfördes sex stycken intervjuer med fritidshemslärare vid olika skolor inom ett avgränsat geografiskt område. LÄS MER

  2. 17. "Varför kom vi olika yrkesgrupper inte så nära varandra som jag hade tänkt mig?" : En vetenskaplig essä om fritidslärarens yrkesroll, med fokus på makt, etik och kommunikation.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Niclas Backlund; [2017]
    Nyckelord :professional ethics; status; duty; profession; after-school; communication; Makt; etik; status; plikt; yrkesroll; fritidshem; kommunikation.;

    Sammanfattning : Jag har i min essä reflekterat och sökt efter vad min yrkesroll som blivande lärare mot fritidshem ska vara och innebära. I samband med detta har jag också funderat över vad min plikt är i en dilemma situation där mitt yrkesuppdrag som fritidslärare ställs mot ett annat delegerat uppdrag i form av resurs till en elev under hela skoldagen. LÄS MER

  3. 18. Fem specialpedagogers agerande och reaktioner ur ett gatubyråkratiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johanna Rexgård; [2017]
    Nyckelord :specialpedagogens yrkesroll; yrkesuppdrag; street-level-bureaucrats; gatubyråkrat; handlingsutrymme;

    Sammanfattning : Målet är att öka kunskapen om hur specialpedagoger kan agera och reagera i sina olika yrkesroller vid möten med olika uppdrag. Denna intervjustudie omfattar fem specialpedagogers möte med fem utvalda uppdrag och dess uppdragsbeskrivningar. LÄS MER

  4. 19. Examinerade studie- och yrkesvägledare sökes : Arbetsgivares förväntningar på studie- och yrkesvägledares profession

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ellinor Bohlin Malmström; Eleonore Fröjdman; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta forskningsarbete syftar till att synliggöra arbetsgivares förväntningar på studie- och yrkesvägledares profession avseende kompetens, kvalifikationer och yrkesuppdrag, samt visa hur dessa förhåller sig till den europeiska NICE-modellen av studie- och yrkesvägledares profession, som utarbetats av Network Innovation in Career Guidance ann Counselling in Europé. Ett nätverk som arbetar med att utveckla och stärka det profesionella arbetet med karriärvägledning och rådgivning inom alla sektorer och nivåer i det europeiska samhället, i vilket Sverige är en del. LÄS MER

  5. 20. Demokratins omedvetna språkrör : En studie av kommunikatörers arbete för organisatorisk demokrati

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Irina Martin; Ebba Larter; [2015]
    Nyckelord :communication practitioners professional role; organizational democracy; internal communication; organizational communication; kommunikatörers uppdrag; organisatorisk demokrati; intern kommunikation; organisationskommunikation;

    Sammanfattning : Organizational democracy has been a popular research area in recent decades but the implementation in real organizations is slow (Kokkinidis, 2012; Verdorfer, Weber, Unter Rainer & Seyr, 2013). Several researchers (Schön Jansson, 2012; Falkheimer, Heide & Johansson, 2013) argue that communication practitioners have a key role in democratic processes and that because their job role is under constant change there are only a few modern studies regarding the subject. LÄS MER