Innovation i allmänhetens tjänst : Effektiva innovationsprocesser i ett offentligt bolag

Detta är en Kandidat-uppsats från Akademin för innovation, design och teknik; Mälardalens högskola

Sammanfattning: Offentliga sektorn i Sverige skulle, enligt en rapport från Europeiska centralbankssystemet (ECBS) 2003, kunna hålla samma kvalitet med bara hälften av resurserna. Det behövs därför nya sätt som kan öka värdet och minska kostnaderna i offentliga verksamheter i Sverige. Innovativa processerföreslås vara en möjlighet till att hitta nya arbetssätt för en effektivare offentlig sektor. I studien undersöks innovationsprocessen i ett offentligt bolag i syfte att ge förslag på arbetssätt som kan effektivisera bolagets innovationsprocesser. Följande frågeställningar vägledde studien: Vad kännetecknar effektiva innovationsprocesser? Hur kan effektiva innovationsprocesser tillföra värde för ett offentligt bolag? Hur kan Bolaget AB arbeta för effektivare innovationsprocesser i sin verksamhet? Syftet med studien är att ta fram förslag på arbetssätt för effektivare innovationsprocesser i Bolaget AB: s verksamhet. I studien används en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer med totalt fyra personer. Det vill säga två medarbetare, en chef och en VD i ett offentligt bolag i Sverige. Intervjuerna syftade till att ge en nulägesbeskrivning av bolagets innovationsprocesser. Utifrån studiens teoretiska referensram analyserades empirin och förslag på arbetssätt för en effektivare innovationsprocess gavs.Effektiva innovationsprocesser ser olika ut i olika organisationer. Det finns ingen allmängiltig process som är mer effektiv än andra utan den skall anpassas till den organisation där den verkar. En effektiv innovationsprocess i det offentliga bolaget som undersöks här kan innebära möjlighet att skapa ettkonkurrenskraftigt näringsliv som ger fler arbetstillfällen för stadens invånare och ökar tillväxten i regionen. Det offentliga bolag som undersökts i studien har brister i den idégenererande verksamheten och i den kontinuerliga utvärderingen. Det är främst kulturella hinder som i dagsläget påverkar innovationsprocessen negativt. Bolaget behöver även rutiner för bland annatomvärldsbevakning och informationshantering.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)