ADHD - en del av identiteten? : En kvalitativ studie om kvinnors & mäns upplevda identitetsprocess i samband med diagnosen ADHD

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Sociologi

Sammanfattning: Att ha ADHD är en diagnos som blir allt vanligare och talas mer om i samhället. Genom denna kvalitativa intervjustudie har vi avsett att undersöka hur vardagen ser ut för de med ADHD samt hur ADHD påverkar individers identitetsskapande utifrån normer, diagnos och kön. Studiens teoretiska del utgår från den symboliska interaktionismen där Mead och Goffmans teorier används för att analysera identitet. För begreppen normer och normalitet har vi tagit hjälp av Anders Östnäs (universitetslektor i socialt arbete) och Kerstin Svensson (docent i socialt arbete) för att reflektera över begreppen. Utöver dessa används även Connell & Pearce samt West & Zimmermans teorier om kön.  Resultatet i denna studie indikerar att diagnosen blev en del av ens identitet och att normer i samhället var en bidragande faktor som påverkade självbilden. Däremot var det ingen skillnad mellan könen när det gällde hur diagnosen tog sig uttryck. Vi fann små skillnader i identitetsskapandet men detta är osäkert då ADHD är en diagnos som tar sig olika uttryck hos olika individer och underlaget var för litet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)