Kommunicera mera. Den interna kommunikationen - ett verktyg för ett trovärdigt servicemöte.

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Idag blir vi blir ständigt påminda om att vi behöver ta ett större ansvar för miljön och hur viktigt det är att föra en rättvis internationell handel. Organisationer som Fair Trade har vuxit och innebär en handel på lika villkor. Medvetna kunder kräver ofta mer än marknadspåståenden för att de ska se företaget som ansvarstagande och olika former av certifieringar kan vara användbara för att styrka dessa påståenden. Undersökningens syfte är att undersöka hur detta etiska ansvarstagande kommuniceras internt i organisationer. I dagens informationssamhälle blir det allt viktigare för organisationer att differentiera sig gentemot sina konkurrenter med hjälp av immateriella värden, exempelvis genom en etisk profilering. Det är av stor vikt att det etiska ansvartagandet genomsyrar hela organisationen. Företagsledare måste ha en effektiv intern kommunikation för att utveckla och implementera denna etiska vision och strategi. Detta ger de anställda den information och det stöd som krävs för att stärka den etiska företagsprofilen. Ledaren har en viktig roll att sätta upp tydliga visioner, mål och strategier och därefter kommunicera dessa internt för att på så sätt få hela organisationen att sträva i samma riktning och uppnå målkongruens. Ledaren kan med hjälp av organisationskulturen påverka organisationens medlemmar så att de kan leverera ett entydigt budskap samt fungera som en enad front i det lokala servicemötet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)