Sökning: "Ämnesövergripande projekt"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden Ämnesövergripande projekt.

  1. 1. Interdisciplinary Learning with Technology at Makerzone

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Mandar Joshi; [2023]
    Nyckelord :Interdisciplinary learning; Makerzone; Makerspaces; STEM; Technology in Education; Ämnesövergripande lärande; Makerzone; Makerspaces; STEM; Teknik i utbildning;

    Sammanfattning : This thesis explores the interdisciplinary approach to learning at Makerzone, a makerspace in Sollentuna, Sweden, and its implications for both students and teachers. Through a combination of methods: observations, interviews, document analysis, and surveys, this project looks into the recognition, benefits, challenges, and support for interdisciplinary work in both makerspaces such as Makerzone and traditional school environments. LÄS MER

  2. 2. Medel och ändamål : Om ämnesintegrerad undervisning, med musikaliska förtecken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Joakim Kihlberg; [2023]
    Nyckelord :ämnesintegration; ämnesövergripande lärprocesser; undervisning; pedagogik; didaktik; lärande; holism; helhetssyn; ramfaktorteori;

    Sammanfattning : Skolan har enligt läroplanen ansvar för att eleverna inhämtar och utvecklar kunskaper som är nödvändiga för varje individ och samhällsmedlem. Det innebär bland annat att ge eleverna överblick och sammanhang genom att anlägga övergripande perspektiv och samordna olika ämnesområden så att eleverna får möjlighet att uppfatta större kunskapsområden som en helhet (Skolverket, 2022a). LÄS MER

  3. 3. Tematiskt arbete i förskolan : en kvantitativ studie om tematiskt arbete och projekt i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Alice Jisfält; Emilia Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Tematiskt arbete; tema och projekt; arbetssätt; undervisning; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka tematiskt arbete och projekt som arbetssätt i förskolan. Undersökningens frågeställningar är: Arbetar förskolor i den undersökta kommunen med tematiskt arbete och projekt? Vad innebär tematiskt arbete och projekt som arbetssätt för verksamma pedagoger? Vilka samband finns det med mellan pedagogers attityder kring kunskap, erfarenhet, trygghet och att vilja arbeta med tematiskt arbete och projekt? Utifrån en kvantitativ metod kan vi undersöka tematiskt arbete och projekt i förskolan från fler pedagogers och olika förskolor, för att kunna dra generella slutsatser för fler pedagoger i den undersökta kommunen. LÄS MER

  4. 4. Farm-based education : can farms and farm animals contribute to learning in accordance with the school curriculum and syllabi?

    Master-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Malin Larsson; [2022]
    Nyckelord :farm-based education; educational farms; experiential learning; embodiment; embodied learning; outdoor education; animal-assisted education;

    Sammanfattning : There seems to be something missing in the modern school. An increasing number of students face difficulties in the traditional classroom setting, some cannot attend school at all, and a worrying number of students fail to leave school with approved grades, with potentially detrimental effects on their future lives. LÄS MER

  5. 5. Ämnesövergripande arbete i ämnet historia pågymnasienivå

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Tobias Hansson; Jarl Vikner; [2021]
    Nyckelord :Gymnasium; historia; kunskapsöversikt; ämnesövergripande arbete.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt var att sammanställa vad tidigare forskning och beprövad erfarenhet säger om ämnesövergripande arbete i historia på gymnasienivå. Detta sker utefter vår frågeställning som efterfrågar konkreta exempel på ämnesövergripande undervisning, samt eventuella fördelar eller utmaningar med detta. LÄS MER