Sökning: "ämnesintegration nackdelar"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden ämnesintegration nackdelar.

  1. 1. Att arbeta med ämnesintegration

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nick Appelqvist; Desirée Ljungdahl; [2020]
    Nyckelord :kunskapsöversikt; ämnesintegration; temabaserat lärande; idrott och hälsa;

    Sammanfattning : I läroplanen för gymnasiet står det att det är lärarens ansvar att ge eleverna en möjlighet till ämnesövergripande arbete för att reflektera runt yrkeslivets gränsöverskridning (Skolverket, 2011). Som blivande lärare i idrott och hälsa samt naturkunskap ser vi flera gemensamma områden som skulle kunna integreras med varandra. LÄS MER

  2. 2. Naturvetenskap och estetiska lärprocesser : En kvalitativ studie om hur lärare arbetar ämnesintegrerat med de naturvetenskapliga ämnena och bildämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Linnea Sandin; [2019]
    Nyckelord :Ämnesintegrering; estetik; barns lärande; grundskolans lägre åldrar;

    Sammanfattning : Denna studie är en kvalitativ studie som undersöker lärares tankar om att arbeta ämnesintegrerat med de naturvetenskapliga ämnena med ämnet bild. De intervjuade lärarna är sex till antalet och är alla behöriga att undervisa i de naturvetenskapliga ämnena grundskolans årskurs 1–3. LÄS MER

  3. 3. Värderingar av kunskaper och lärande vid ämnesintegrerad NO-undervisning i högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Iman Al-Qadhi; Basil Al-Khailany; [2016]
    Nyckelord :Ämnesintegration; naturorienterande ämnen; elevprestation; PISA; timplan;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att det finns fördelar och nackdelar med ämnesintegrerad undervisning av NO-ämnena. Ämnesintegrerad undervisning är den undervisning som berör flera olika ämnen och på så vis skiljer sig från ämnesindelad undervisning. LÄS MER

  4. 4. Ämnesintegration på Fordons- och transportprogrammet : Några yrkesämneslärares perspektiv på ämnesintegration mellan yrkesämnen och gymnasiegemensamma ämnen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Anna Wallin; [2015]
    Nyckelord :Fordons- och transportprogrammet; gymnasiegemensamma ämnen; programgemensamma ämnen; yrkesämneslärare; yrkesämnen; ämnesintegration;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att undersöka och analysera de möjligheter och hinder som några yrkesämneslärare på Fordons- och transportprogrammet upplevde med ämnesintegrerad undervisning. Fokus låg på för- och nackdelar för elevernas lärande och förberedelse inför yrkeslivet. LÄS MER

  5. 5. Ämnesövergripande undervisning- En kvalitativ undersökning om attityderna till arbetssättet hos lärare i grundskolans senare år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Cecilia Andersson; [2014]
    Nyckelord :Arbetslag; kollegialt lärande; Lgr 11; samarbete; ämnesintegration; ämnesövergripande undervisning;

    Sammanfattning : I min undersökning intervjuade jag 11 lärare i grundskolans senare år för att undersöka deras attityder till ämnesövergripande undervisning. Jag ville ta reda på om Lgr 11 förändrat något i attityden till eller i arbetet med ämnesövergripande undervisning. LÄS MER