Sökning: "Allmänna Dataskyddsförordningen GDPR"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden Allmänna Dataskyddsförordningen GDPR.

  1. 1. Dataskyddsrätten - tvättas svart eller vit? - En studie avseende förhållandet mellan regleringar om penningtvätt och dataskyddsrätt

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Johanna Palmkvist; [2024]
    Nyckelord :Banker; den allmänna dataskyddsförordningen GDPR ; ekonomisk brottslighet; kundkännedom; penningtvätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The purpose of the thesis is to describe and analyze the relationship between regulations regarding money laundering and data protection law, in particular with regard to the handling of customer data that is used by banks to achieve customer knowledge. The thesis research questions include the bank's obligations regarding to money laundering regulations and the conditions that EU data protection regulations place on the bank's processing of personal data in order to achieve good customer knowledge. LÄS MER

  2. 2. Användning av hälsodata för forskningsändamål - En undersökning av kraven i dataskyddsförordningen och etikprövningslagen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Adrian Eklund; [2023]
    Nyckelord :EU-rätt; IT-rätt; förvaltningsrätt; offentlig rätt; medicinsk rätt; forskning; etikprövning; hälsodata; GDPR; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Hälsodata har stor betydelse för forskning om sjukdomar och behandlingsmetoder. Ett sätt att genomföra forskningen är att samla in hälsodata direkt för det specifika forskningsändamålet. Ett annat sätt är att återanvända hälsodata som redan har samlats in för andra ändamål för det aktuella forskningsändamålet. LÄS MER

  3. 3. Svenska e-handlares acceptans av metoder för datainsamling på Internet: En kvalitativ studie om e-handlares uppfattningar av påverkande faktorer vid utfasningen av third-party cookies

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Erik Eidmann; Karin Engdahl; [2023]
    Nyckelord :Unified Theory of Acceptance and Use of Technology; E-handel E-commerce; Allmänna Dataskyddsförordningen GDPR ; Third-Party Cookies; Teknologiacceptans Technology Acceptance; Walled Gardens; Universal ID; Privacy Sandbox; First Party Data; Online Advertising; Technology and Engineering; Business and Economics;

    Sammanfattning : E-handelsindustrin har länge använt sig av third-party cookies för att spåra internetanvändare, men 2024 kommer dessa att ha fasats ut från de största webbläsarna. Det nuvarande kunskapsläget kan varken besvara vad e-handlarna anser vara alternativ till third-party cookies eller vilka faktorer som leder till acceptans av dessa. LÄS MER

  4. 4. An examination of the criteria for valid consent under the GDPR in the light of the rationale and technological neutrality

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Gabbi Meskenaite; [2022]
    Nyckelord :EU law; Privacy law; Data protection; GDPR; Consent; Privacy; Law and Political Science;

    Sammanfattning : As a means to safeguard the fundamental right to data protection in light of the rapid advancement of use of technology and to address the fragmented implementation of data protection, the GDPR was introduced. For processing of personal data to be lawful under the GDPR, processing must have a legal basis, such as consent. LÄS MER

  5. 5. Vägen till e-lojalitet : En studie om hur e-handelsföretag arbetar med individanpassad marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Klara Wallman; Elina Wallén; [2022]
    Nyckelord :E-handel; e-lojalitet; företagsperspektiv; individanpassad marknadsföring; konsumenters inställning;

    Sammanfattning : Möjligheten att samla in stora mängder data för att sedan individanpassa sin marknadsföring kan ha stora fördelar för e-handelsföretag. Det finns även olika faktorer som kan påverka om konsumenter antingen får en positiv eller negativ inställning till marknadsföringen. LÄS MER