Sökning: "Amanda John"

Visar resultat 11 - 15 av 19 uppsatser innehållade orden Amanda John.

  1. 11. Ferdinand... they should have called you Caliban : En intertextuell karaktärsanalys av huvudpersonerna i John Fowles roman The Collector och William Shakespeares pjäs The Tempest

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Amanda Holmberg; [2019]
    Nyckelord :John Fowles; The Collector; William Shakespeare; The Tempest; Intertextuality; Characterization; John Fowles; The Collector; William Shakespeare; The Tempest; Intertextualitet; Karakterisering;

    Sammanfattning : This essay analyses the two main characters in John Fowles’s novel The Collector and the three characters Miranda, Ferdinand and Caliban in William Shakespeare’s play The Tempest, as well as the intertextual connection between them. The essay is based off the idea of intertextuality, which refers to a connection between texts. LÄS MER

  2. 12. THE WATCHING DOG The Animal Gaze in Jack London’s “To Build a Fire”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Amanda Flinck; [2018-09-19]
    Nyckelord :Jack London; To Build a Fire; animals; the animal gaze;

    Sammanfattning : This essay examines the role of the nameless dog in Jack London’s 1908 short story “To Build a Fire”. While it is a story previously studied for its naturalist and determinist themes, this essay turns the spotlight onto the dog as a significant character that should not be overlooked in readings of the story. LÄS MER

  3. 13. Utomhuspedagogik: Ett förhållningssätt eller en integreringsmetod? : En kvalitativ studie om utomhuspedagogikens påverkan på flerspråkiga elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping

    Författare :Amanda Svensson; [2018]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; integrering; mångkulturell; språkutveckling; skola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om lärare anser att integrering av flerspråkiga elever kan gynnas av utomhuspedagogik som arbetssätt. I skolklasserna kan det idag finnas flera olika språk och det är av stor vikt att läraren finner metoder för att bemöta alla elever. LÄS MER

  4. 14. Utevistelse i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares tankar om utevistelsen och dess effekter på barngruppen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Beatrice Karlsson; Amanda Wikdahl; [2017]
    Nyckelord :Förskola; utevistelse; utveckling; lärande; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om förskollärares tankar om barns utevistelse samt vilka för- och nackdelar de upplever med utevistelsen. Ett ytterligare syfte är att undersöka vilka effekter förskollärarna anser utevistelsen kan ha på barngruppen. LÄS MER

  5. 15. Out of sight, out of mind

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Amanda Ahlberg; [2016]
    Nyckelord :Pigovian taxes; Environmental taxation; Environmental policies; Policy-agenda; Policy changes; Social Sciences;

    Sammanfattning : This paper is about policy agenda and climate policies in Sweden. It examines why the alternative of a meat tax isn’t placing on the Swedish policy agenda. The study uses John W. LÄS MER