Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Meningsskapande genom existentiell kultur vid barndomstrauma : En undersökning av hur de med barndomstrauma ofta dissocierar och upplever djupare meningsskapande och dess läkande effekter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Amanda Vargvinge; [2023]
    Nyckelord :will; existential meaning-making; symbolic messages; childhood trauma; popular culture; existential culture; GT; will to meaning; the abyss experience; spiritual wholeness.; vilja; existentiellt meningsskapande; symboliska budskap; barndomstrauma; populärkultur; existentiell kultur; GT; viljan till mening; avgrundupplevelsen; själslig helhet.;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsats är att undersöka varför människor med barndomstrauma kan finna mytologiska symboliska berättelser i existentiell kultur läkande. De frågor som ställs är: På vilket sätt kan berättelser om superhjältar ge ökad förståelse om barndomstrauma, både för de som själva upplevt det, samt de som inte upplevt det? Hur kan berättelser om superhjältar verka psykiskt läkande vid barndomstrauma? Vilken betydelse har känslor i läkandeprocessen av barndomstrauma? Material som använts är TV-serien Moon Knight och kommentarer från YouTube. LÄS MER

  2. 2. Att bygga trygga relationer : Hur förskolläraren bygger relationer till barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Amanda Arrheden; Emelie Dahlenlund; [2023]
    Nyckelord :Attachment; building relationships; high quality relationship; insecure connection; security; Anknytning; högkvalitativa relationer; otrygg anknytning; relationsbyggande; trygghet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare gör för att bygga trygga relationer till barnen i förskolan samt undersöka varför anknytning är en viktig del i relationsbyggandet. Tidigare forskning påvisar att trygga anknytningar mellan förskollärare och barn har en positiv effekt på barns sociala utveckling, både i det tidiga och senare stadiet i livet. LÄS MER

  3. 3. Hur påverkas barn när de utsätts för missförhållanden i hemmet? : En kvalitativ studie om förskolepersonalens upplevelser av barnets mående och beteende till följd av olika missförhållanden

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :liridona Krasniqi; Amanda Ekberg; [2023]
    Nyckelord :Keywords: Children who get hurt; behavior; preschool; preschool teacher; maltreatment; wellness; neglect.; Nyckelord: Barn som far illa; beteende; förskola; förskollärare; missförhållande; mående; omsorgssvikt.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa och undersöka hur förskolepersonal upplever att barns mående och beteende påverkas när de växer upp under missförhållanden i hemmet. Vi vill undersöka på vilket sätt personalen på förskolan uppmärksammar barnets mående och beteende. LÄS MER

  4. 4. Kommunikation, meningsskapande och förändring : Fallet Mavi

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Amanda Thulin; Vilde Steinlund; [2021]
    Nyckelord :Förändring; förändringsprocesser; kommunikation; meningsskapande; erfarenhet; interaktion; gemenskap; motivation; engagemang.;

    Sammanfattning : Organisationsförändring kan vara svårt att genomföra och under processens gång uppstår det flera problem som behöver lösas. Därmed har det blivit ett viktigt ämne för organisationer. LÄS MER

  5. 5. Med vilken rätt? : En kvalitativ idéanalys angående mänskliga rättigheter och skyldigheter i Sverige 2021

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Amanda Ribguth; [2021]
    Nyckelord :Human Rights; Human Responsibility; Swedish State; Sweden; Philosophers; John Lock; Jean-Jacques Rousseau; Robert Nozick;

    Sammanfattning : This essay compares the theory of human rights and human responsibility to the reality in the Swedish government. The aim is to understand what the            philosophers in this case study are saying about human rights and responsibility. The essay also asks how the philosopher’s theories compare to the reality in the Swedish State. LÄS MER