Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. SFI-elevers syntaktiska utveckling från C- till D-nivå : En jämförelse med processbarhetsteorin som analysmodell

    L3-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Ann Margaretha Fredriksson; [2021]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; processbarhetsteorin; syntax; topikalisering; bisats; processning; automatisering; emergence criterion;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att utvärdera hur elever på SFI utvecklar de syntaktiska kunskaperna i det svenska språket. Utifrån ett skriftligt nationellt prov jämfördes 15 elever på C-nivå med 15 elever på D-nivå. Texternas syntax analyserades med fokus på ordföljd vid topikaliserade huvudsatser samt bisatser. LÄS MER

  2. 2. Skuldfällan - vems ansvar?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Ann Grönqvist; Karolina Zientara; Emelie Håkansson; [2012]
    Nyckelord :Social Sciences;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. TAKK- för barn med språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Linda Algesson; Ann Håkansson; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Implementering av påverkansprogram inom svensk kriminalvård

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Ann-Sofi Zandler; Therese Håkansson Lundqvist; [2010]
    Nyckelord :implementering; implementeringsprocess; genomförandeprocess; programverksamhet; påverkansprogram; kriminalvård;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Pedagogers stöd till elev med autism

    Kandidat-uppsats, Humanvetenskapliga institutionen

    Författare :Allgren Ann-Charlotte; Håkansson Inger; [2008]
    Nyckelord :autism; elev; pedagoger; stöd; särskola;

    Sammanfattning : Vårt syfte med denna studie var att spegla hur ett arbetslag bedriver den pedagogiska undervisningen runt en elev med autism. Vi utgick ifrån en kvalitativ undersökningsmetod och gjorde samtalsintervjuer med fyra pedagoger på en särskola. Studien visar att autism handlar om ett annorlunda sätt att förstå, tänka och uppfatta omvärlden. LÄS MER