Sökning: "Anna Christie"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Anna Christie.

  1. 1. Utsatta kvinnor och otursdrabbade män? : Porträttering av våldsbrottsoffer i svensk media

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och kriminologi

    Författare :Anna Ekskog Winther; Mikaela Henriksson; [2019]
    Nyckelord :media; victimization; violent crime; ideal type victim; qualitative content analysis; media; viktimisering; våldsbrott; det ideala brottsoffret; kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att studera hur våldsbrottsoffer porträtteras inom svensk textbaserad media och att studera eventuella genusskillnader för dessa beskrivningar. Detta gjordes genom en kvalitativ innehållsanalys av 24 tidningsartiklar från Aftonbladet och Expressen. LÄS MER

  2. 2. AMBLER’S MODIFICATIONS TO THE THRILLER: A Comparative Analysis of Epitaph for a Spy and The Murder of Roger Ackroyd

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Anna Maria Iraci Sareri; [2018-10-18]
    Nyckelord :Eric Ambler; Epitaph for a Spy; Agatha Christie; Vadassy;

    Sammanfattning : Eric Ambler is known for his revision of the thriller and the modifications of the conventions entailed with the spy genre. The essay argues that Ambler applies these revisions to his novel, Epitaph for a Spy. LÄS MER

  3. 3. Hur skapas en levande dialog om texten? : ‒ en studie om hur två lärare organiserar läsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Anna Schertell; Moa Nilsson; [2017]
    Nyckelord :Teaching reading; reading aloud; text conversations; Läsundervisning; högläsning; textsamtal;

    Sammanfattning : Abstract  The aim of the study is to gain an understanding of how two teachers in the lower level of compulsory school, through the way they organize the teaching of reading with a focus on reading aloud, give pupils a possibility to converse about texts in order to develop an understanding of the texts. The study builds on two observations that focus on the possibilities that teachers give the pupils for conversation and the activities that deepen their understanding of the text they have read. LÄS MER

  4. 4. Hur skapas en levande dialog om texten? : - en studie om hur två lärare organiserar läsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Moa Nilsson; Anna Schertell; [2017]
    Nyckelord :Läsundervisning; högläsning; textsamtal;

    Sammanfattning : The aim of the study is to gain an understanding of how two teachers in the lower level of compulsory school, through the way they organize the teaching of reading with a focus on reading aloud, give pupils a possibility to converse about texts in order to develop an understanding of the texts. The study builds on two observations that focus on the possibilities that teachers give the pupils for conversation and the activities that deepen their understanding of the text they have read. LÄS MER

  5. 5. Ett självklart offer? En intervjustudie av myndigheters samverkan gällande barn som bevittnat våld i nära relation

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Anna Paulsson; Sofie Bennert; [2014]
    Nyckelord :domestic violence; victim; Cooperation; barn som bevittnat våld; våld i nära relation; samverkan; offer; children who has witnessed violence; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker samverkansprocessen mellan Socialtjänst, Polis- och Åklagarmyndighet i deras arbete med barn som bevittnat våld i nära relationer. Syftet är att skildra och problematisera samverkan beträffande barn som bevittnat våld och deras eventuella möjlighet till att uppnå status som offer. LÄS MER