Sökning: "Anna Lena Liu"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Anna Lena Liu.

  1. 1. Bedöma utan att döma - förskolans komplexa uppdrag : - Vilken syn på barn förmedlas i dokument vid överlämning från förskola till förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Anna-Lena Cedervall; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Outdoor Learning as a Chance for Preschool Children to become a ´We´ and an ´I´ : Preschool Teachers´ Perception towards Outdoor Learning in Swedish Preschools

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Anna-Lena Witthohn; [2021]
    Nyckelord :Outdoor Education; Outdoor Learning; Preschool; Sweden; Effects; Special Needs;

    Sammanfattning : The study investigates preschool teachers’ individual perceptions towards outdoor learning in Swedish preschools. The aim is to understand how preschool teachers describe outdoor learning and which effects on children´s behavior are recognized. Furthermore, the study aims to highlight children particularly benefiting from learning outdoors. LÄS MER

  3. 3. Förskoleklass : Från social bro till en del av kunskapstrappan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Andersson; Lena Eriksson; [2019]
    Nyckelord :Förskoleklass; utbildningsreformer; skolutveckling; läsundervisning; skrivundervisning;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie bygger på empiri från 12 intervjuer fördelade på lika många förskollärare i förskoleklass, lärare i åk1 och speciallärare med yrkeserfarenhet inom läs- och skrivundervisning. Vår avsikt var att ta reda på informanternas uppfattningar om skriftspråksundervisningens innehåll och specialpedagogiskt stöd samt om genomförda och kommande reformer i förskoleklass. LÄS MER

  4. 4. Vidarebosättning : En demokratiprövande studie om uttagningen av kvotflyktingar

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Anna Nordström; Lena Graungaard Lindahl; [2017]
    Nyckelord :Migrationsverket; UNHCR; offentligt etos; gatubyråkrat; vidarebosättning; dossierprövning; delegationsuttagning; flykting; flyktingkvot; kvotflykting; Lennart Lundquist; Michael Lipsky;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate the dossier and delegation selections’ pros and cons and examine how the Swedish Migration Agency, in collaboration with UNHCR, work to ensure impartiality and efficiency. The study is based on two theories: the main one is Lennart Lundquist’s theory of democratic and economic values, which we combine with Michael Lipsky’s theory of “street-level bureaucrats” with the bottom-up perspective. LÄS MER

  5. 5. Logopedisk intervention för barn med språkstörning ur ett historiskt perspektiv : en uppföljningsstudie

    Magister-uppsats, Institutionen för klinisk och experimentell medicin

    Författare :Lena Falk; Anna Åhsberg; [2011]
    Nyckelord :Speech and language impairment; children; intervention; medical records; history; Tal- och språkstörning; barn; intervention; journaler; historik;

    Sammanfattning : One of the largest work areas for speech and language pathologists is intervention for children with speech and language disorders. The purpose of the present study was to describe and analyze the clinical management of language impairment in children by studying and comparing medical records and literature from the years 2000 and 2009. LÄS MER