Sökning: "Anseende inom hållbarhet"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Anseende inom hållbarhet.

  1. 1. Stigmatiserade företag och hållbarhetsrapportering : En kvantitativ studie som jämför mängd hållbarhetsrapportering mellan stigmatiseradeoch icke-stigmatiserade företag

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi

    Författare :Pontus Granlund Hugosson; Kraft Tilda; [2023]
    Nyckelord :Sustainability Reporting; Quantity; Stigmatized firms; Non-stigmatized firms; Hållbarhetsrapportering; Mängd; Stigmatiserade företag; Icke-stigmatiserade företag;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hållbarhetsrapportering har blivit alltmer essentiellt för företag, men graden som det används varierar. Företag kan använda sig av hållbarhetsrapportering för att legitimera sin verksamhet och mängden information i rapporter kan användas för att påverka läsaren. LÄS MER

  2. 2. Skoglig certifiering, inverkan på företag och skogsägarföreningar

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Forest Economics

    Författare :Lovisa Eriksson; Jakob Nowik; [2023]
    Nyckelord :EU; FSC; lönsamhet; PEFC; skoglig certifiering;

    Sammanfattning : Det svenska skogsbruket har under senaste åren blivit inriktat mot en breddad syn på hållbarhet genom en rad lagförändringar som ställer krav på skogsägare. Skogsägare kan genom skogscertifieringsorganisationerna FSC och PEFC certifiera sig och visa att markägaren ställer högre krav på sitt skogsbruk än vad lagen kräver. LÄS MER

  3. 3. Har företags anseende betydelse vid publicering av hållbarhetsnyheter? : En kvantitativ studie om betydelsen av företags anseende inom hållbarhet för den svenska aktiemarknadens reaktioner på hållbarhetsnyheter

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Malin Lindqvist; Lina Svensson; [2023]
    Nyckelord :Anseende inom hållbarhet; hållbarhetsnyhet; marknadsreaktion; anormal handelsvolym; eventstudie;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka om företags anseende inom hållbarhet har betydelse för aktiemarknadens reaktion vid publicering av företagsspecifika hållbarhetsnyheter. Studien utgår från företag noterade på Nasdaq Stockholm 2018-2021. LÄS MER

  4. 4. Driving forces and expectations for sustainability within the corporate sector

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning

    Författare :Jasmine Axelsson; Amelie Björkman; [2021]
    Nyckelord :Carbon offset; business strategy; driving forces; developmental barriers; future analysis; sustainability strategy; voluntary carbon market.; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : Climate change is a long-term challenge that requires urgent actions. An increased amount of greenhouse gases in the atmosphere, causing changes in the climate system such as melting glaciers and extreme weather conditions, are correlated to economic growth. LÄS MER

  5. 5. På vilka sätt kan legitimitet uppnås inom en kontroversiell bransch? : CSR inom tre bettingbolag verksamma i Sverige.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Katarina Peric; Erik Arnholm; [2020]
    Nyckelord :legitimacy; social responsibility; gambling company; CSR; sustainability; legitimitet; socialt ansvar; spelbolag; CSR; hållbarhet;

    Sammanfattning : Den här studien har som syfte att ge en bild av och undersöka hur legitimitet kan uppnås i en kontroversiell bransch. Tre välkända svenska spelbolag gås systematiskt igenom och granskas för att utröna om de tar, och i så fall hur, socialt ansvar. LÄS MER