Sökning: "Anseende inom hållbarhet"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Anseende inom hållbarhet.
1. Stigmatiserade företag och hållbarhetsrapportering : En kvantitativ studie som jämför mängd hållbarhetsrapportering mellan stigmatiseradeoch icke-stigmatiserade företag
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : Bakgrund: Hållbarhetsrapportering har blivit alltmer essentiellt för företag, men graden som det används varierar. Företag kan använda sig av hållbarhetsrapportering för att legitimera sin verksamhet och mängden information i rapporter kan användas för att påverka läsaren. LÄS MER
2. Skoglig certifiering, inverkan på företag och skogsägarföreningar
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Forest EconomicsSammanfattning : Det svenska skogsbruket har under senaste åren blivit inriktat mot en breddad syn på hållbarhet genom en rad lagförändringar som ställer krav på skogsägare. Skogsägare kan genom skogscertifieringsorganisationerna FSC och PEFC certifiera sig och visa att markägaren ställer högre krav på sitt skogsbruk än vad lagen kräver. LÄS MER
3. Har företags anseende betydelse vid publicering av hållbarhetsnyheter? : En kvantitativ studie om betydelsen av företags anseende inom hållbarhet för den svenska aktiemarknadens reaktioner på hållbarhetsnyheter
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka om företags anseende inom hållbarhet har betydelse för aktiemarknadens reaktion vid publicering av företagsspecifika hållbarhetsnyheter. Studien utgår från företag noterade på Nasdaq Stockholm 2018-2021. LÄS MER
4. Driving forces and expectations for sustainability within the corporate sector
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildningSammanfattning : Climate change is a long-term challenge that requires urgent actions. An increased amount of greenhouse gases in the atmosphere, causing changes in the climate system such as melting glaciers and extreme weather conditions, are correlated to economic growth. LÄS MER
5. På vilka sätt kan legitimitet uppnås inom en kontroversiell bransch? : CSR inom tre bettingbolag verksamma i Sverige.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagandeSammanfattning : Den här studien har som syfte att ge en bild av och undersöka hur legitimitet kan uppnås i en kontroversiell bransch. Tre välkända svenska spelbolag gås systematiskt igenom och granskas för att utröna om de tar, och i så fall hur, socialt ansvar. LÄS MER