Sökning: "Apoteksmarknaden"
Visar resultat 16 - 20 av 66 uppsatser innehållade ordet Apoteksmarknaden.
16. Läkemedelsförsörjning i Sveriges landsting : En modell för sourcingbeslut
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)Sammanfattning : Problembakgrund: Mellan år 1970-2009 utgjordes apoteksmarknaden i Sverige av ett statligt monopol, där Apoteket AB hanterade läkemedelsförsörjning för samtliga landsting i Sverige. År 2009 privatiserades däremot apoteksmarknaden, och landstingen fick nu välja om det skulle hantera läkemedelsförsörjningen i egen regi eller fortsätta upphandla tjänsten till en extern aktör. LÄS MER
17. Identitetskris? : En studie av hur konsumenter tolkar företags varumärkesidentiteter
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Sammandrag Sedan 1990-talet har flertalet marknader i Sverige omreglerats, en av dessa är apoteksmarknaden. Då både utbud och pris fortfarande är delvis reglerat är apoteksaktörerna begränsade i sina val av konkurrensmedel vilket gör strategiskt varumärkesarbete till ett viktigt verktyg. LÄS MER
18. Från initiering till privatisering : - En inramningsanalys av policyprocessen bakom omregleringen av apoteksmarknaden
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Efterkontroller av omregleringen av den svenska apoteksmarknaden har fastslagit att vissa mål som sattes upp av den dåvarande regeringen inte uppfyllts. Flera tidigare forskningsbidrag har ådagalagt att det svenska kommittéväsendet nedmonterats och att beslut i policyprocesser föranleds av avsmalnade problemformuleringar. LÄS MER
19. Piller och pengar - en studie om mental lojalitetsbenägenhet på en avreglerad apoteksmarknad
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Många forskare konstaterar att den lojala kunden är den bästa kunden. För företag idag är det därmed viktigt att identifiera vad det är som skapar lojalitet hos kunderna. Lojalitetsbegreppet är mångsidigt, och särskiljs ofta genom konstaterandet att det är en skillnad på att agera och känna sig lojal. LÄS MER
20. Avregleringen av Apoteksmarknaden : -En studie av hur mindre apoteks kostnader och marginalerna har förändrats under perioden 2010-2012
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : Sammanfattning Avregleringen av Apoteksmarknaden: - En studie av hur mindre apoteks kostnader och marginaler har förändrats under perioden 2010-2012 Datum: 26 augusti 2014 Nivå: Kandidatuppsats i företagsekonomi, 15 ECTS Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, EST, Mälardalens Högskola Författaren: Amalia Sandelin. 22 maj 1991 Titel: Avregleringen av Apoteksmarknaden: - En studie av hur mindre apoteks kostnader och marginaler har förändrats under perioden 2010-2012 Handledare: Ulla Petterson Nyckelord: Apoteksmarknaden, Kostnader och Nyckeltal Frågeställning: Hur har de mindre apotekens kostnader förändrats sedan avregleringen? Hur har de mindre apotekens vinst och försäljningsmarginal förändrats efter avregleringen? Skiljer sig utvecklingen av kostnader och vinstmarginal beroende på apotekets konkurrenssituation? Syftet: Arbetet syfte är att undersöka hur de mindre apotekens kostnader och vinstmarginal har förändrats sedan avregleringen av apoteksmarknaden. LÄS MER