Sökning: "Assessment and Grading Challenges"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Assessment and Grading Challenges.

  1. 1. Hur gymnasielärare relaterar matematikuppgifter till olika betygsnivåer

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Mattias Ragnarsson; [2023]
    Nyckelord :high school mathematics; grade levels; evaluation of assignments.; matematik gymnasiet; betygsnivåer; värdering av uppgifter.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur behöriga matematiklärare värderar matematikuppgifter och till vilken betygsnivå de kan relateras. Studien har genomförts som en kvalitativ studie baserad på tematisk analys. Åtta professionella matematiklärare har intervjuats och deras uttalanden har analyserats. LÄS MER

  2. 2. Sustainability assessment on different crops for aquaponics : an evaluation table for growing crops using wastewater from juvenile Atlantic salmon in RAS

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för naturgeografi och ekosystemvetenskap

    Författare :Elísabet Jónsdóttir; [2023]
    Nyckelord :Aquaponics; RAS; MCDA; Atlantic salmon Smolt; hydroponics; Sustainability; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : Aquaculture is an expanding industry, supplying closer to 50% of the total fish consumption. Commercialized fish production faces sustainability challenges which are important to address. Aquaponics uses wastewater from aquaculture to grow plants using hydroponics. LÄS MER

  3. 3. Lärares syn på utmaningar inom betyg och bedömning i idrott och hälsa : En kvalitativ studie med fokus på formativ bedömning och dokumentation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Jacob Fornander Marchesini; [2022]
    Nyckelord :idrott och hälsa; bedömning; utmaningar; dokumentation;

    Sammanfattning : Studien syftade till att få en inblick i vilka utmaningar som lärare i idrott och hälsa anser finns när det kommer till betyg och bedömning. Frågeställningarna var hur lärare beskriver aspekter av formativ- och summativ bedömning i sin undervisning, hur lärare beskriver olika utmaningar vid betyg och bedömning och hur lärare resonerar kring dokumentation. LÄS MER

  4. 4. Bedömning och betygsättning av rörelsekvaliteter : En kvalitativ studie av lärare i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Andreas Larsson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Trots omfattande reformer och ändringar av både skolans läroplaner och betygssystem har forskning visat på en alltjämt fortsatt problematik gällande likvärdighet vid bedömningar och betygsättning. Särskilt problematiskt för ämnet idrott och hälsa är utmaningen med att bedöma elevernas rörelsekvaliteter. LÄS MER

  5. 5. Bedömningsmatriser : ― En kvalitativ studie gällande hur lärare som undervisar i de estetiska och praktiska ämnena använder sig av olikabedömningsmatriser i undervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Cornelia Lötbring; [2022]
    Nyckelord :Assessment rubrics; Formative assessment; Phenomenography; Rubrics; Summativeassessment; Task-oriented rubrics; Teachers ; Bedömningsmatriser; Fenomenografi; Formativ bedömning; Matriser; Lärare; Summativbedömning; Uppgiftsnära matriser;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how teachers who teach aesthetic and practical subjects use different assessment rubrics in teaching. The study is based on phenomenographic theory, which makes this a qualitative interview study. LÄS MER