Sökning: "Att leva med barn som har ADHD"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden Att leva med barn som har ADHD.

  1. 1. Föräldrars upplevelser av att leva med ett barn som har Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) : En litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Jenny Jansson; [2023]
    Nyckelord :ADHD; Attention deficit hyperactivity disorder; parents; lived experience; nursing; stress;

    Sammanfattning : Bakgrund: Attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD) hos barn är en av världens vanligaste neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Många människor har förutfattade meningar angående vad ADHD är, men att få lära sig och förstå hur det är att vara förälder till ett barn med ADHD och förstå vad dessa föräldrar går igenom varje dag, finns det inte tillräckligt mycket forskning om. LÄS MER

  2. 2. ”Det har ju alltid varit full fart och kanske inte fokus på det jag ska göra” : Upplevelsen av att leva med ADHD som barn

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Linn Sundberg; Karolina Askblom; [2022]
    Nyckelord :ADHD; Allmänsjuksköterska; Barn; Kvalitativ; Poddcast; Upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Av alla barn har 2-6% en neuropsykiatrisk sjukdom varav ADHD (Attention deficit hyperactivity disorder) är en stor del av det. Barn med ADHD har en funktionsnedsättning som medför problematik i deras vardag. LÄS MER

  3. 3. Att förstå ungdomsbrottslighet med individen i fokus : En allmän litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Sara Badali; [2021]
    Nyckelord :juvenile delinquency; psychosocial risk factors; family; peer pressure; absenteeism; ADHD; ungdomsbrottslighet; psykosociala riskfaktorer; familj; grupptryck; skolfrånvaro; ADHD; psykiska bekymmer; uppfostran; relationen mellan förälder och barn; utvecklingspsykologi;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att genom en litteraturstudie undersöka psykosociala riskfaktorer till ungdomsbrottslighet. Riskfaktorer som undersöks är individuella attribut, familjeförhållanden, individens egna psykiska förutsättningar, betydelsen av skolgång samt vänner och grupptillhörighet. LÄS MER

  4. 4. De osynliggjorda flickorna Kvinnor med adhd och deras skolerfarenheter” : Kvinnor med adhd och deras skolerfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Johanna Lindgren Chin; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I uppsatsen har kvinnor med diagnosen adhd intervjuats om sina erfarenheter av skolan. Intervjuerna har utgjort uppsatsens empiri som sedan analyserats utifrån hermeneutiken som utgångspunkt. Studiens syfte har utgjorts av att undersöka hur kvinnor med adhd ser på det bemötande och stöd som de fått av skolan som barn. LÄS MER

  5. 5. Föräldrars upplevelse av att leva med barn med ADHD

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Omvårdnad och medicinsk teknik

    Författare :Annica Blomqvist; [2020]
    Nyckelord :Attention deficit hyperactivity disorder; ADHD; child; parent’s experience; qualitative content analysis; resilience; empowerment; family-centered care; Attention deficit hyperactivity disorder; ADHD; barn; förälders upplevelse; kvalitativ innehållsanalys; motståndskraft; resiliens; empowerment; familjecentrerad omvårdnad;

    Sammanfattning : Attention deficit hyperactivity disorder, ADHD, är en av de vanligaste neuropsykiatriska funktionsnedsättningarna hos barn och ungdomar. Funktionsnedsättningen påverkar barnet i både skola, sociala sammanhang och i familjelivet. Detta påverkar i sin tur föräldrars liv. LÄS MER