Sökning: "Audio books"

Visar resultat 11 - 15 av 56 uppsatser innehållade orden Audio books.

  1. 11. ”Can we dramatize it? Please!” : Drama som motivation i skönlitterärt läsande i SVA

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Martina Lotun; [2021]
    Nyckelord :Swedish as a second language; SLA; drama as a motivational tool; drama; fiction; drama in reading of fiction; reading; svenska som andraspråk; motivation; drama som pedagogiskt verktyg; drama; skönlitteratur; skönlitterärt läsande;

    Sammanfattning : Motivation spelar en betydande roll för hur inläraren lyckas tillägna sig ett andraspråk, då processen är tidskrävande och fordrar elevens fortsatta engagemang (Gass & Selinker, 2008, s. 426). I ämnet svenska som andraspråk ska, enligt Skolverket, läsning och analys av skönlitteratur ingå (Skolverket, 2011, s. 2). LÄS MER

  2. 12. Att funka i ljud En intervjustudie om ljud- och e-bokstjänsternas påverkan på bokbranschen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Rasmus Klamas; [2020-06-09]
    Nyckelord :Book industry; Audiobook; Pierre Bourdieu; Publishing; Robert Escarpit; Hans Hertel;

    Sammanfattning : This thesis analyses publishers approach to the increasing domination of e- and audiobook distributors. By interviewing five publishers from various publishing houses two questions are examined: How is the literature affected by the fact that audio- and e-book services are almost as popular as bookstores and how does that affect the power balance in the book industry? The result shows that all publishing houses are adapting to fit the audiobook apps, either by editing their more commercial books to fit the format or by choosing literature that has potential to be successful as audiobooks. LÄS MER

  3. 13. Att läsa med öronen : ljudboken som utmaning och möjlighet i gymnasieskolan

    Master-uppsats, Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteterna; Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Robin Schneider; [2020]
    Nyckelord :ljudböcker; högläsning; digitalisering; skönlitteratur; gymnasieskolan; svenska; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur gymnasielärare använder ljudboken för svenskundervisningen samt att ta reda på vilka möjligheter och utmaningar dessa lärare ser med ljudboken. För att uppnå syftet och besvara frågeställningarna genomfördes kvalitativa semistrukturerade intervjuer med fyra svensklärare, där de fick beskriva och diskutera hur de arbetar med ljudböcker i svenskundervisningen. LÄS MER

  4. 14. ”Kunskap är ju aldrig tungt att bära” : Samer diskuterar bibliotek

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Andrea Brånemyr; [2020]
    Nyckelord :Sami European people ; Sami European people --Books and reading--Sweden; Libraries and indigenous peoples; Libraries and minorities; samer; nationella minoriteter; ursprungsbefolkningar; folkbibliotek; bibliotekens mål och syften;

    Sammanfattning : Introduction. This study investigates the needs of the Sami people when it comes to the local library and its functions and activities. LÄS MER

  5. 15. Hetsätningsstörning i självhjälpslitteraturens värld : en kvalitativ innehållsanalys

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Mona Beshir; [2020]
    Nyckelord :Self-help literature; binge eating disorder; content analysis; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this study was to find which major themes could be found in self-help books geared towards individuals with binge eating issues. Furthermore, the goal was to understand what type of meaning these themes communicated. To do this a strategic sampling was first used to find such books to study. LÄS MER