Sökning: "B -uppsats ledarskap"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden B -uppsats ledarskap.

  1. 1. God hygienisk standard i primärvård – hinder och möjligheter med en regiongemensam egenkontroll : Ett förbättringsarbete och kvalitativ studie på åtta vårdcentraler i Region Jönköpings län

    Master-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för kvalitetsförbättring och ledarskap

    Författare :Linda Thuresson; [2023]
    Nyckelord :COM-B; improvement knowledge; Infection control; patient safety; primary care; COM-B; förbättringskunskap; patientsäkerhet; vårdcentral; Vårdhygien;

    Sammanfattning : Enligt hälso- och sjukvårdslagen ska vården vara av en god hygienisk standard. Detta innebär att hela verksamheten är utformad så att risken för att patienter drabbas av infektion och smittspridning är så liten som möjligt. LÄS MER

  2. 2. Tracking and accelerating innovation at the early stages of development : Praxeological perspective on exploratory projects: Case study of an OEM

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Sofia Gkaraklova; [2023]
    Nyckelord :Innovation management; exploratory projects; ambidexterity; praxeological perspective; Stevenson s conceptualization of entrepreneurship; NRBI; acceleration of innovation.; Innovationsledning; utforskande projekt; ambidextri; praxeologisk synvinkel; Stevensons konceptualisering av entreprenörskap; NRBI; påskyndande av innovation.;

    Sammanfattning : This master thesis aims to enhance the understanding of innovation processes at the early stages of development and grant praxeological perspective on exploratory projects. Firstly, it provides a bibliographic overview of the previously conducted research within the Innovation Studies field. LÄS MER

  3. 3. Likvärdig undervisning - religionsdidaktik : Didaktisk och pedagogisk forskning för en icke-konfessionell och likvärdig religionsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Aia Als; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractI den här uppsatsen är syftet att samla ihop didaktisk och pedagogisk forskning som behandlar frågor kring hur en religionsundervisning kan vara icke-konfessionell och likvärdig. Sammanställningen kan användas för alla skolnivåer. I detta SAG  har systematisk sökning via b.la. LÄS MER

  4. 4. Inkluderande undervisning enligt läroplanen i idrott och hälsa för elever med ADHD

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Elin Norberg Wall; Isabelle Ström; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vår studie syftar till att undersöka lärares upplevelser av hur de inkluderar elever med ADHD i sin undervisning samt hur anpassad deras undervisning är efter läroplanen. Vi vill kunna besvara forskningsfrågorna: Hur anpassar lärare sin undervisning utifrån läroplanen? På vilka sätt arbetar lärare inkluderande med elever som har ADHD? Vi har använt oss av en kvalitativ metod där vi intervjuat sex utbildade idrottslärare som har erfarenheter av elever med ADHD diagnos som i dagsläget undervisar på mellanstadiet. LÄS MER

  5. 5. "När jag själv får välja!" : En kvalitativ studie om elevers och lärares upplevelser av motivation när eleven får göra ett inriktningsval i ämnet idrott och hälsa på gymnasiet

    Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Hanna Mulder; [2022]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; motivation; självbestämmandeteorin; idrottspsykologi; SDT; idrottsvetenskap; motivationskvalité; idrottsundervisning; gymnasieskolan; intervention; fria val; intressebaserade val; psykologiska behov;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien var att undersöka om och hur en tvåårig intervention med ett inriktningsval i kursen idrott och hälsa 1 på gymnasiet upplevdes som en behovsstödjande miljö för eleverna. Fyra frågeställningar var centrala för studien: a) Hur beskrev eleverna sina möjligheter att tillfredsställa de grundläggande psykologiska behoven autonomi, kompetens och tillhörighet genom ett inriktningsval? b) Hur beskrev eleverna sin motivationskvalité när de fått genomföra kursen idrott och hälsa 1 genom ett inriktningsval? c) Hur upplevde elevernas lärare interventionens möjligheter att tillfredsställa de psykologiska behoven hos eleverna? d) Hur arbetade elevernas lärare med behovsstödjande ledarskap i sin undervisning i interventionsgrupperna? Metod: Metoden var kvalitativa semistrukturerade intervjuer. LÄS MER