Sökning: "BARNS TANKAR OM LUFT"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden BARNS TANKAR OM LUFT.

  1. 1. Finna ro bland fågelkvitter och frisk luft : En intervjustudie om pedagogers syn på utomhussovande i förskolan.

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Johanna Larsson; Cassandra Nilsson; [2016]
    Nyckelord :Friskluft; friska barn; sömn; utomhussovande; utrymme;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att ta reda på pedagogers tankar, åsikter och erfarenheter kring utomhussovande i förskolan, studien utfördes på fem förskolor i en mellanstor stad i södra Sverige. Vi använde oss av en kvalitativ metod, i detta fall en intervju studie med semistrukturerade frågor. LÄS MER

  2. 2. Övervakare eller medupptäckare? : Pedagogers förhållningssätt till barns utevistelse i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Ulrika Andersson; Susanne Hellemar; [2012]
    Nyckelord :Utevistelse; förskola;

    Sammanfattning : Bakgrund: I den svenska förskolan betraktas barnens utevistelse som en självklar del av verksamheten. Vi har under de år vi arbetat i förskolan sett att utevistelsen på förskolans gård ofta blir en plats för att barnen ska få springa av sig och få frisk luft. LÄS MER

  3. 3. Utevistelse i förskolan : En studie om hur pedagoger beskriver att de arbetar aktivt med barn utomhus

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Josefine Jönsson; Johanna Trulsson; [2010]
    Nyckelord :Utevistelse; utomhuspedagogik; styrdokument; John Dewey;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur pedagoger i förskolan beskriver sitt arbete med barnen vid utevistelse samt hur pedagogerna ser på utevistelsens betydelse för barns lärande. I studien studeras vilka styrdokument förskolan arbetar med i utevistelsen, hur pedagoger beskriver sina planerade aktiviteter med barn utomhus och hur pedagoger upplever att de kan utveckla utevistelsen. LÄS MER

  4. 4. Drömklassrummet : finns det?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Christine Lagerstedt; Sara Karlsson; [2008]
    Nyckelord :klassrum;

    Sammanfattning : BAKGRUND:Innebörden i begreppet ”god klassrumsmiljö” kan sägas bestå av faktorer i två kategorier. Dels fysiska faktorer somljus, ljud, luft och lokaler och dels mer ogripbara faktorer som stämningen i barngruppen och hur pedagogernagenom sitt förhållningssätt skapar utrymme för lek och lärande. LÄS MER

  5. 5. Klassrummet - barnens arbetsplats : Klassrumsmiljöns betydelse för barns lärande

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Annika Samuelsson; [2006]
    Nyckelord :Klassrumsmiljö; rumsutformning; färg; ljus; ljud; skolmöbler; temperatur och luft; kvalitativ metod; fenomenografi.;

    Sammanfattning : Denna uppsats har som sitt syfte att utröna om klassrumsmiljön har någon betydelse för inlärningen. I litteraturbakgrunden diskuteras faktorer relevanta för syftet. Faktorer som belyses är färg, ljus, temperatur och luft, ljud och skolmöbler samt rumsutformning. LÄS MER