Sökning: "BARNS TANKAR OM LUFT"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden BARNS TANKAR OM LUFT.
1. Finna ro bland fågelkvitter och frisk luft : En intervjustudie om pedagogers syn på utomhussovande i förskolan.
M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Syftet med denna studie var att ta reda på pedagogers tankar, åsikter och erfarenheter kring utomhussovande i förskolan, studien utfördes på fem förskolor i en mellanstor stad i södra Sverige. Vi använde oss av en kvalitativ metod, i detta fall en intervju studie med semistrukturerade frågor. LÄS MER
2. Övervakare eller medupptäckare? : Pedagogers förhållningssätt till barns utevistelse i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Bakgrund: I den svenska förskolan betraktas barnens utevistelse som en självklar del av verksamheten. Vi har under de år vi arbetat i förskolan sett att utevistelsen på förskolans gård ofta blir en plats för att barnen ska få springa av sig och få frisk luft. LÄS MER
3. Utevistelse i förskolan : En studie om hur pedagoger beskriver att de arbetar aktivt med barn utomhus
Kandidat-uppsats, Sektionen för LärarutbildningSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur pedagoger i förskolan beskriver sitt arbete med barnen vid utevistelse samt hur pedagogerna ser på utevistelsens betydelse för barns lärande. I studien studeras vilka styrdokument förskolan arbetar med i utevistelsen, hur pedagoger beskriver sina planerade aktiviteter med barn utomhus och hur pedagoger upplever att de kan utveckla utevistelsen. LÄS MER
4. Drömklassrummet : finns det?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : BAKGRUND:Innebörden i begreppet ”god klassrumsmiljö” kan sägas bestå av faktorer i två kategorier. Dels fysiska faktorer somljus, ljud, luft och lokaler och dels mer ogripbara faktorer som stämningen i barngruppen och hur pedagogernagenom sitt förhållningssätt skapar utrymme för lek och lärande. LÄS MER
5. Klassrummet - barnens arbetsplats : Klassrumsmiljöns betydelse för barns lärande
Kandidat-uppsats, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierSammanfattning : Denna uppsats har som sitt syfte att utröna om klassrumsmiljön har någon betydelse för inlärningen. I litteraturbakgrunden diskuteras faktorer relevanta för syftet. Faktorer som belyses är färg, ljus, temperatur och luft, ljud och skolmöbler samt rumsutformning. LÄS MER