Sökning: "Barn med särskilda behov i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden Barn med särskilda behov i skolan.

  1. 1. "Jag är ju inte överkänslig, jag har en högre känslighet" : Sex autistiska kvinnors upplevelser av stödinsatser i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Christoffer Karlsson-Fridh; Nittmark Maria; [2024]
    Nyckelord :Autism; flickor; elever; skola; stöd;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Karlsson-Fridh, Christoffer och Nittmark, Maria (2024). Jag är ju inte överkänslig, jag har en högre känslighet - Sex autistiska kvinnors upplevelser av stödinsatser i skolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Idrottslärares upplevelse av hur de kan främja fysisk aktivitet i skolan : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Fysioterapi

    Författare :Wilma Hedvall; Fanny Jonsson; [2022]
    Nyckelord :Physiotherapy; physical activity; physical education; school physioterapist; physical activity in school; student health; Fysioterapi; fysisk aktivitet; idrott och hälsa; skolfysioterapeut; fysisk aktivitet i skolan; elevhälsan;

    Sammanfattning : Bakgrund: Barn och ungdomar rör på sig allt mindre vilket medför negativa hälsokonsekvenser både fysiskt och psykiskt. Denna population spenderar stor del av dagarna i skolan vilket ger idrottsläraren en viktig roll i att främja fysisk aktivitet hos eleverna. LÄS MER

  3. 3. “Jag har alltid varit så kluven inför det här beslutet ”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Annika Fredén; Lisa Glans; [2021-06-21]
    Nyckelord :särskild undervisningsgrupp; skolsvårigheter; problematisk lärandesituation; inkludering; exkludering; uppfattningar; relationer; sårbarhet;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att bidra med utökad kunskap i arbetet med elever i behov av särskilt stöd med fokus på särskild undervisningsgrupp. Studien ämnade undersöka elevernas och föräldrarnas tankar och uppfattningar kring att vara placerad/ ha ett barn placerat i särskild undervisningsgrupp och genom detta få en djupare förståelse för skolans uppdrag gentemot elever i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  4. 4. Att vara dubbelt särskild - Om barn med särbegåvning och samtidig funktionsnedsättning i skolan

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Erika Hedlund; [2021-06-16]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Internationell forskning har visat att dubbelt särskilda barn har ökad risk för negativa skolerfarenheter och psykisk ohälsa. Svensk forskning är dock mycket begränsad. LÄS MER

  5. 5. Trygga barn kan gå hur långt som helst : Samverkan mellan hem och skola, rörande barn med NPS

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Stina Johnsson; [2021]
    Nyckelord :Relationsskapande; ärlighet; ansvar; särskilda utmaningar; neurpsykiatriska svårigheter;

    Sammanfattning : För att på bästa sätt stötta barn med NPS i skolan, behövs enligt många forskare god samverkan mellan hem och skola. Denna kvalitativa studie har syfte att bidra till ökad kunskap gällande samverkan mellan hem och grundskolans tidigare år och belyser pedagogers och mammors upplevelser, utmaningar och syn på utveckling av fenomenet. LÄS MER