Sökning: "Barn- och fritidsprogrammet"

Visar resultat 11 - 15 av 55 uppsatser innehållade orden Barn- och fritidsprogrammet.

  1. 11. Vad avgör valet av läromedel på yrkesprogram?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anette Elisabet Nilbo; Tiina Eliasson; [2013]
    Nyckelord :Granskning; Läromedel; Läromedelsval; Sponsring; Yrkesprogram;

    Sammanfattning : Vårt syfte med examensarbetet är att ta reda på vilka faktorer som styr lärarens val av läromedel på yrkesprogram. Läromedel ska vara ett verktyg för elevers lärande och till för att vi lärare ska kunna tillgodose elevernas olika inlärningsstilar. LÄS MER

  2. 12. Gymnasisters syn på rättvisa i social snedrekrytering : Intervjustudie med elever vid tre olika gymnasier om deras syn på sina val av gymnasieutbildning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johan Ahrne; [2013]
    Nyckelord :social snedrekrytering; habitus; utbildningssociologi; rättvis skola;

    Sammanfattning : Det här är en intervjustudie om 22 intervjuer med gymnasieelever vid Barn och fritid-, Natur- och Fordonsprogrammen om deras sociala bakgrunder, deras föräldrars yrken och elevernas syn på sina val av program om de upplever någon orättvisa i det observerade sambandet som kallas den sociala snedrekryteringen. Syftet med studien är att ta reda på hur eleverna upplever sin situation i ett rättviseperspektiv. LÄS MER

  3. 13. Elevers syn på sitt gymnasieval : En utbildningssociologisk studie av två gymnasieprogram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Anders Marnetoft; [2013]
    Nyckelord :Gymnasieval; Barns perspektiv; Utbildningssociologi; Kapital; Bourdieu;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa utbildningssociologiska studie ämnar till att skapa en inblick i likheter eller olikheter i aspekter som ligger bakom elevens val av gymnasieprogram, utifrån elevernas egna berättelser om framtid och inställning till vidare studier på Högskola eller Universitet. Genom kvalitativa intervjuer som spelades in i en urvalsgrupp om fem stycken elever på varje program i det tredje och sista året på gymnasiet visar studien bland annat på att elever som valt att studera på det Naturvetenskapliga programmet motiverar sitt gymnasieval utifrån att de vill läsa ett program som underlättar för vidarestudier direkt efter studenten, medan elever på Barn- och fritidsprogrammet motiverar sitt val med att de bland annat vill skapa sig en yrkesidentitet efter studenten och att de vill ha mycket praktik, kul och roligt under studietiden. LÄS MER

  4. 14. "Jag ska gå tre år och då måste det va nåt jag trivs med!"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Gabi Oesterling; Karin Åhman; [2013]
    Nyckelord :Intresseutveckling; Självbild; Begränsning; Kompromiss; Karriärhanterngsförmåga;

    Sammanfattning : Barn- och fritidsprogrammet är ett yrkesinriktat gymnasieprogram med mycket låg etableringsgrad på arbetsmarknaden. Syftet med vårt arbete är att analysera elevers val till programmet och vilka tankar de bär på när det gäller möjligheterna att få arbete. LÄS MER

  5. 15. Klasskillnader mellan lärare och elever

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ida Juto Karlsson; [2013]
    Nyckelord :habitus; kapital; klasskillnader mellan lärare och;

    Sammanfattning : Uppsatsen tar avstamp i Fanny Ambjörnssons I en klass för sig (2003) där hon funnit att elever och lärare på barn- ochfritidsprogrammet krockar pga sina olika klassbakgrunder. Den här uppsatsens syfte är att undersöka hur lärare ser påoch resonerar kring klasskillnader mellan sig och eleverna. LÄS MER