Sökning: "Barn- och fritidsprogrammet"

Visar resultat 6 - 10 av 55 uppsatser innehållade orden Barn- och fritidsprogrammet.

  1. 6. Att utveckla en yrkesidentitet genom reflektion : - En studie om hur gymnasieelever på barn- och fritidsprogrammet reflekterar om genomförda aktiviteter i barngrupp och hur reflektionsprocessen kan stödjas i undervisningen.

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Nyberg; [2020]
    Nyckelord :reflektion; gymnasial yrkesutbildning; yrkeskunnande; yrkesidentitet;

    Sammanfattning : Denna studie är yrkesdidaktisk och praktiknära med ett fenomenografiskt och variationsteoretiskt metodologiskt ramverk. I studien undersöks på vilka kvalitativt skilda sätt elva elever på barn- och fritidsprogrammet (gymnasieskola) erfar och hanterar reflektion om genomförda aktiviteter med en grupp barn. LÄS MER

  2. 7. Vem riktar sig matten åt? : En innehållsanalys av två matematikläroböckers kontext för yrkesprogrammet Barn och Fritid.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sarah Wolf; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Undervisningens utgångspunkt ligger mestadels i hur matematikläromedel är uppbyggda och på grund av detta styrs matematikundervisningen i stora drag utav läroböcker. Även om skolorna själva bestämmer vilka läroböcker som ska köpas in används böckerna för både planering och utformning av undervisningen. LÄS MER

  3. 8. Relevansen i dagens matematikinnehåll för gymnasieskolans yrkesprogram enligt Skolverkets läroplan Lgy-11

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Mats Fried; [2019]
    Nyckelord :Matematik; Samarbete; Relevans; Yrkesmatematik; Nationella prov;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att ta reda på hur relevant matematiken är för eleverna på yrkesprogrammen. Detta med anledning av att den här kategorin elever har högst andel elever med låg motivation och med låga meritvärden från grundskolan. LÄS MER

  4. 9. Genusperspektiv i klassrummet : En studie kring gymnasieelevers erfarenheter om jämställdhet i klassrummet

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Carl Oscar Lorin; [2018]
    Nyckelord :Pedagogik; Genuspedagogik; Diskriminering; Klassrumsforskning; Kön;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftade till att bidra med kunskap till det pedagogiska fältet om hur elever upplever situationen i klassrummet ur ett genusperspektiv, hur de bemöts utav lärare utifrån kön och om de känt sig begränsade i studiesammanhang på grund av sin könstillhörighet. Studien byggde på kvalitativa intervjuer med tolv gymnasieelever från olika skolor runtom i Sverige. LÄS MER

  5. 10. Arbetsmarknaden- av underordnad betydelse

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Andelika Drazetic; Camilla Grann; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Det fria skolvalet kan ses som problematiskt då skolorna erbjuder utbildningar som inte alltid efterfrågas på arbetsmarknaden. Överskott på en viss arbetskraft kan leda till arbetslöshet, vilket påverkar individen och samhället negativt. LÄS MER