Sökning: "Boys and girls with ADHD"
Visar resultat 21 - 25 av 27 uppsatser innehållade orden Boys and girls with ADHD.
21. "...för det är ju en diagnos, inte vem du är som människa..." : En studie hur omgivningens bemötande påverkar agerandet i det sociala samspelet hos personer med ADHD
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbeteSammanfattning : Attention Deficit Hyperactivity Disorder, ADHD är en av de mest förekommande neuropsyki-atriska funktionsnedsättningarna bland svenska barn och drabbar pojkar i högre grad än flickor. Kunskapen om ADHD hos vuxna är inte lika omfattande, dock finns en kännedom att mer än hälften av de barn som diagnostiseras upplever delar av symtomen efter att de fyllt 20 år. LÄS MER
22. Autistic traits in a Swedish clinical sample of children with ADHD
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : The occurrence of autistic traits measured by the social responsiveness scale, SRS, in a Swedish clinical sample of children age 8-12 diagnosed with ADHD was analyzed and found significantly elevated in comparison with a demographically similar control group. 28 children 4 girls and 24 boys diagnosed with ADHD were included in the ADHD group. LÄS MER
23. Tillväxt hos barn och ungdomar som behandlats med centralstimulatia : En journalgranskningsstudie
Kandidat-uppsats, Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskapSammanfattning : Syfte: Att undersöka om det fanns något samband mellan behandling med centralstimulantia ochavvikande tillväxt hos barn och ungdomar med ADHD, samt att undersöka om eventuellt avvikandetillväxt hade något samband med ålder vid insättande, kön eller olika funktionshinder.Metod: 68 barn med ADHD som behandlats med centralstimulantia i minst två år inkluderades. LÄS MER
24. Professionellas reflektioner om ungdomar med ADHD och sambandet till kriminalitet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : This study aimed to highlight ADHD in adolescents (12-18 years) and the connection to crime on the basis of the professional discourse perspective. I have also chosen to investigate the value of a possible diagnosis, but also the importance of social factors when it comes to development of criminal behaviour among young people. LÄS MER
25. En pojkarnas diagnos? -en kvalitativ analys om genusskapande kring ADHD i skolans värld
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : The aim of our study was to examine how gender is created in the school world and how it affects the work with boys and girls. The questions we intended to look at were: How do you respond to ADHD in the school world depending on the sex of the child, and how does it differ; What difficulties do you face in the school world when working with boys and girls with ADHD, and how do you try to solve them; What attitudes around ADHD can be considered from a gender aspect of different professionals in school? These questions were answered through semi structured interviews with six people who have various degrees of contact with school, and various degrees of contact with adolescents with ADHD. LÄS MER