Sökning: "Boys and girls with ADHD"
Visar resultat 16 - 20 av 27 uppsatser innehållade orden Boys and girls with ADHD.
16. ”Vi måste alla lära oss mer” : En normkritisk studie om blivande specialpedagogers och speciallärares kunskaper om och syn på ADHD.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : The most common neuropsychiatric diagnose among children and adolescents in Swedish schools today is Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Many of these pupils are in need of special support and it is therefore important that special teachers and special educational needs coordinators (SENCO:s) have the competence required to meet their needs. LÄS MER
17. Giftfria förskolor : inventering av förskolor och åtgärdsförslag till minskad exponering för hälsoskadliga ämnen
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Biomedical Sciences and Veterinary Public HealthSammanfattning : Många av de sjukdomar och hälsoförändringar som ökat i västvärlden de senaste decennierna kan kopplas till kemikalieexponering. Sådana åkommor är exempelvis cancer; leukemi och hjärncancer hos barn samt cancer i bröst, prostata, testiklar och sköldkörtel hos vuxna, metabola sjukdomar; fetma och diabetes, neurologiska störningar hos barn; beteendestörningar, ADHD och autism, immunsystemsstörningar; allergier, astma och ökad infektionskänslighet, reproduktionssystemsstörningar; försämrad spermiekvalitet, minskad reproduktionsförmåga och infertilitet, missbildningar på pojkars könsorgan såsom hypospadi och kryptorkism samt tidigarelagd pubertet hos flickor. LÄS MER
18. Unga lagöverträdare i socialtjänstens yttranden : en studie om konstruktionen av maskulint och feminint i yttranden enligt 11§ LUL
M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för socialt arbete - SocialhögskolanSammanfattning : The purpose of this thesis is to examine how gender is constructed in presentence reports written by social workers’ as mandated by 11§ LUL. Young offenders are often assigned normative masculine or feminine attributes by personnel at treatment centers, girls are considered emotional and in need of support while boys are considered disorderly and in need of structure. LÄS MER
19. Father, Mother, and Teacher Concordance and its Implications on Diagnosing ADHD and its Dimensions: A Twin Study
Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Background: In order to diagnose children with ADHD, the DSM-IV measures inattention (IA) and hyperactivity/impulsivity (HI) behavior in the context of significant impairment social and academic function. In order to diagnose, symptoms must be present in two different setting, which is commonly established in terms of home and school behaviors with the help of parent and teacher reports. LÄS MER
20. Tonåringars upplevelser av att leva med ett syskon som har ADHD
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : The aim of this study was to describe how teenagers of siblings with ADHD experience and cope with their lives in relation to their mental health. Four girls and two boys aged 13-18 years participated in the study. Data was collected through semi-structured interviews and two assessment forms: the Beck Youth Scales and Coping Inventory Resources. LÄS MER