Sökning: "C- salutogent"
Visar resultat 11 - 14 av 14 uppsatser innehållade orden C- salutogent.
11. Salutogenes Africa - En kvalitativ studie om det salutogena perspektivets inflytande på behandlingsarbete i Sydafrika
C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Denna uppsats har haft som syfte att undersöka olika uttryck för ett salutogent perspektiv vid behandlingen av missbrukare på behandlingshem i Sydafrika. Frågeställningarna var: • Vad är personalens uppfattning om huruvida man arbetar utifrån ett salutogent perspektiv? • Vilka möjligheter ser personalen att arbeta ur ett salutogent perspektiv? • Vilka resurser ser personalen hos patienterna och i deras omgivning? Det empiriska materialet för att uppfylla syftet och svara på frågeställningarna säkerställdes genom fem kvalitativa intervjuer och observationer vid ett behandlingshem utanför Kapstaden i Sydafrika. LÄS MER
12. Bygga tillit - – en kvalitativ studie om arbetsmetoder, hjälpbehov och utbud av verksamheter i Göteborgsområdet för små barn som blivit utsatta för våld.
C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Huvudämnet för uppsatsen är små barn som utsätts för våld inom familjen. Syftet är att undersöka hur ett antal verksamheter i Göteborgsområdet som vänder sig till barn som utsatts för våld inom familjen, arbetar med barn i åldern 0-6 år. LÄS MER
13. En kartläggning av anställdas uppfattning om förekomsten av friskfaktorer på en arbetsplats samt upplevelsen av hur dessa påverkar deras hälsa
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologiSammanfattning : Gustafsson, F., & Törnquist, I. (2009) En kartläggning av anställdas uppfattning om förekomsten av friskfaktorer på en arbetsplats samt upplevelsen av hur dessa påverkar deras hälsa. C-uppsats i pedagogik, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi, Högskolan i Gävle. LÄS MER
14. Vad upplever elever som meningsfullt i skolan? : en salutogen studie vid en hälsofrämjande skola
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologiSammanfattning : Abstract Titel: Vad upplever elever som meningsfullt i skolan? – en salutogen studie vid en hälsofrämjande skola Nivå: C-uppsats i ämnet pedagogik Författare: Ellika Berggren och Ebba Franson Datum: 2010-01 Handledare: Inger Ahlgren Syftet: Elever i grundskolan som upplever skolan som meningsfull har större förutsättningar att uppleva hälsa och välmående i framtiden. För att kunna förstärka meningsfullheten i skolan är det enligt tidigare forskning viktigt att utgå från elevernas perspektiv. LÄS MER