Sökning: "CA samtal"
Visar resultat 1 - 5 av 109 uppsatser innehållade orden CA samtal.
1. OMVÅRDNADSÅTGÄRDER SOM SJUKSKÖTERSKAN KAN ANVÄNDA FÖR ATT LINDRA ÅNGEST INFÖR MRUNDERSÖKNING. En litteraturöversikt
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: I Sverige har antalet undersökningar med magnetresonanstomografi, MR, dubblerats sen millennieskiftet. Studier visar att ca 1–2% av alla planerade MRundersökningar ställs in på grund av att patienten upplever ångest eller klaustrofobi. Att drabbas av ångest och oro i samband med undersökningar är vanligt. LÄS MER
2. Föräldrars erfarenheter av att ha barn med cancer : en icke-systematisk litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Sophiahemmet HögskolaSammanfattning : Bakgrund Prognosen för barncancer är idag god och ca 80 procent av barn överlever sin diagnos även om en stor del drabbas av sena komplikationer. Familjecentrerad vård är ett begrepp som ser familjen som en enhet snarare än den individuella familjemedlemmen som genomgår behandling. LÄS MER
3. Kvinnors erfarenheter av att leva med postpartumdepression : En litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa är ett globalt växande folkhälsoproblem, där depression är den vanligaste diagnosen. En typ av depression är postpartumdepression, som drabbar kvinnor i nära anslutning till förlossningen av barn. Uppskattningsvis drabbas ca tio procent av alla kvinnor som föder barn världen över av postpartumdepression. LÄS MER
4. Kit-box mekanism
M1-uppsats, KTH/ProduktionsutvecklingSammanfattning : På uppdrag av EQpack var projektets mål att utveckla ett koncept för en hyllvagn tänkt att användas i fabriksgolv av montörer. Hyllvagnen ska bära på kit-boxar med komponenter och ta upp mindre golvyta än befintliga hyllvagnar för kit-boxar. LÄS MER
5. ”Pensionärer om de e nån skillnad” : Kategoriseringsmetoder i serviceinteraktioner
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighetSammanfattning : Denna uppsats bidrar till forskningen om social och språklig kategorisering i interaktion genom att undersöka kategoriseringsmetoder i serviceinteraktioner. Uppsatsen undersöker vilka metoder personal, kunder och personal och kunder tillsammans använder sig av för att identifiera kunderna som pensionärer i samband med rabatt, samt vilka metoder som används för att hantera aspekter av kategoriseringen pensionär som inte har med serviceärendet i sig att göra. LÄS MER