Sökning: "CSR etiska aspekter"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden CSR etiska aspekter.

  1. 1. Fredlig krigföring, sunt spelmissbruk och hälsosamma tobaksprodukter - om konsten att få det omöjliga att verka möjligt

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Maria Guth Karlsson; Gabrielle Handler; Edvin Jabeskog; [2023]
    Nyckelord :Hållbarhetsrapportering; Legitimitet; CSR; Account-teori; Kommunikation; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Fredlig krigföring, sunt spelmissbruk och hälsosamma tobaksprodukter - om konsten att få det omöjliga att verka möjligt Seminariedatum: 11 januari 2023 Kurs: FEKH69, Examensarbete i redovisning på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Maria Guth Karlsson, Gabrielle Handler, Edvin Jabeskog Handledare: Alexander Hedlund Nyckelord: Hållbarhetsrapportering, Legitimitet, CSR, Account-teori, Kommunikation Forskningsfråga: På vilket sätt använder kontroversiella respektive icke-kontroversiella svenska bolag “verbala accounts” i sin hållbarhetsrapportering? Syfte: Syftet med arbetet är att öka kunskapen om hur svenska bolag i hållbarhetsredovisning kommunicerar sin verksamhets konsekvenser för samhället. Med andra ord avser arbetet att skapa medvetenhet kring de språkliga grepp som bolagen använder för att legitimera sin verksamhet. LÄS MER

  2. 2. Hållbarhetsredovisning i livsmedelsindustrin : En komparativ studie om fem svenska livsmedelsföretag

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Tilda Elvin; Stina Johannesson Sjölinder; [2022]
    Nyckelord :Hållbarhet; hållbarhetsrapport; CSR; Agenda 2030; FN:s globala mål; livsmedelsindustrin;

    Sammanfattning : Sustainable development has been an important topic for a long time. The UN has global goals known as Agenda 2030, these goals are voluntary for countries to work towards. In an effort to achieve these goals, the Swedish government has introduced a law on sustainability reporting. LÄS MER

  3. 3. CSR inom banksektorn : En studie om konsumenternas uppfattning kring bankernas CSR-arbete

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Nicki Farahzadi; [2019]
    Nyckelord :CSR; sustainability; investments; ethical aspects; environmental factors; consumers and values; CSR; hållbarhet; investeringar; etiska aspekter; miljöfaktorer; konsumenter och värderingar;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att, genom ett konsumentperspektiv, undersöka värderingar och åsikter rörande etiska och miljömässiga aspekter inom bankernas CSR-arbete.  Forskningsfråga: Vilken betydelse har bankernas CSR-arbete för kunderna?  Delfrågor: Hur väsentligt för bankkunder är etiska aspekter inom fondinvestering?  Hur avgörande för bankkunder är miljömässiga aspekter inom fondinvestering?  Teori: Följande teorier behandlar och relaterar till CSR, CSR-definition, Legitimitetsteori, Intressentteori, Teori om Planerad Beteende och Behavioural Finance  Metod: En kombination av kvantitativ och kvalitativa metod tillämpas för denna studie. LÄS MER

  4. 4. Corporate social responsibility communication : a case study of Oatly

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Alexandra Mendebaba; [2019]
    Nyckelord :code of conduct; corporate communication; corporate marketing; corporate social responsibility; corporate social responsibility communication; stakeholder management; stakeholder involvement strategy; sustainability report;

    Sammanfattning : The concept of corporate social responsibility (CSR) offers a solution for businesses to identify their roles in society in order to maintain corporate legitimacy in cooperation with the communities they exist. Even though companies started to work with CSR as part of their business, CSR communication remained overlooked, and the literature is scattered around various disciplines. LÄS MER

  5. 5. Den hållbara organisationens ohållbarhet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Johanna Ljungblom; Fredrik Elmström; [2017]
    Nyckelord :Agriculture and Food Sciences;

    Sammanfattning : Ansvarsfullt företagande har idag fått en allt större roll i hur företag bedriver sin dagliga verksamhet. Idag är det viktigt att ha i åtanke vilken typ av bild företaget utstrålar och hur det uppfattas av dess intressenter. LÄS MER