Sökning: "CSR i flygbranschen"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden CSR i flygbranschen.
1. CSR-kommunikation i den svenska flygbranschen: Hur påverkas konsumenters attityder och intentioner av olika CSR-budskap från flygbolag?
C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategiSammanfattning : Flight-shaming and increased environmental awareness has lead to Swedish airline companies marketing their CSR-initiatives to a higher extent. Despite the fact that much research already exist in connection to effects of CSR in different situations, there is a lack of research investigating the airline industry in times of a strong environmental movement as there is right now in Sweden. LÄS MER
2. Utvecklingen av hållbarhetsredovisning : En dokumentstudie av fyra europeiska flygbolags hållbarhetsredovisning och deras utveckling mellan år 2008 och 2018
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Företags ansvar för deras samhällspåverkan resulterade i begreppet CSR. Företagens samhällsansvar utgörs av att minimera de negativa konsekvenserna företagets verksamhet medför ur ett miljömässigt, socialt och ekonomiskt perspektiv. En aktuell bransch som vänt i fokus är flygbranschen. LÄS MER
3. Hållbarhetsredovisning inom flygbranschen : En jämförande studie av hållbarhetsredovisning mellan traditionella flygbolag och lågprisflygbolag
Magister-uppsats, Högskolan i HalmstadSammanfattning : Reporting of sustainability has gained an increasing importance over the past years and companies have begun to take greater responsibility for society. One major reason why sustainability has been recognized is because of the increased climate change in the world. LÄS MER
4. Hur vi flyger mot en hållbar framtid : En studie om vad kommersiella flygbolag hållbarhetsrapporterar
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Den här kandidatuppsatsens syfte är att undersöka och analysera vad kommersiella flygbolag hållbarhetsrapporterar och varför de belyser vissa områden. Flygbranschen står idag för en stor del av världens utsläpp och vi människor förbrukar jordens resurser genom att leva över våra tillgångar. LÄS MER
5. CSR - Flygbranschens bästa fiende
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : Purpose: This thesis seeks to contribute with knowledge of how the consumer-based brand equity can be affected by CSR communication in the business of aviation. Method: In order to reach the purpose of this essay we used mixed methods; carried out a quantative survey, a qualitative interview with SAS head of CSR and conducted a content analysis of SAS CSR communications Conclusion: If an airline takes social responsibility its consumer-based brand equity can be influenced in a positive direction. LÄS MER