Sökning: "CSR i flygbranschen"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden CSR i flygbranschen.

  1. 1. CSR-kommunikation i den svenska flygbranschen: Hur påverkas konsumenters attityder och intentioner av olika CSR-budskap från flygbolag?

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategi

    Författare :Anton Eriksson; Martin Johnson; [2020]
    Nyckelord :Corporate social responsibility; Marketing; Airline; Attributions; Flight-shame;

    Sammanfattning : Flight-shaming and increased environmental awareness has lead to Swedish airline companies marketing their CSR-initiatives to a higher extent. Despite the fact that much research already exist in connection to effects of CSR in different situations, there is a lack of research investigating the airline industry in times of a strong environmental movement as there is right now in Sweden. LÄS MER

  2. 2. Utvecklingen av hållbarhetsredovisning : En dokumentstudie av fyra europeiska flygbolags hållbarhetsredovisning och deras utveckling mellan år 2008 och 2018

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Didi Nordberg; Westien Viktoria; [2020]
    Nyckelord :CSR; sustainability; European aviation industry; development process; GRI; TBL; Carroll’s pyramide; Stakeholder theory; literature review; CSR; hållbarhetsredovisning; europeiska flygbolag; utveckling; GRI; TBL; Carroll’s pyramid; intressentmodellen; dokumentstudie;

    Sammanfattning : Företags ansvar för deras samhällspåverkan resulterade i begreppet CSR. Företagens samhällsansvar utgörs av att minimera de negativa konsekvenserna företagets verksamhet medför ur ett miljömässigt, socialt och ekonomiskt perspektiv. En aktuell bransch som vänt i fokus är flygbranschen. LÄS MER

  3. 3. Hållbarhetsredovisning inom flygbranschen : En jämförande studie av hållbarhetsredovisning mellan traditionella flygbolag och lågprisflygbolag

    Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Diamel Kovalj; Nikki Marjanovic; [2019]
    Nyckelord :Sustainability report; CSR; Airlines; Low cost airlines; Traditional airlines; Ryanair; SAS; Lufthansa; Norwegian; Triple bottom line; strategies; Hållbarhetsredovisning; Hållbarhetsrapport; CSR; Flygbolag; Lågprisflygbolag; Traditionella flygbolag; Ryanair; SAS; Lufthansa; Norwegian; Triple bottom line; strategier;

    Sammanfattning : Reporting of sustainability has gained an increasing importance over the past years and companies have begun to take greater responsibility for society. One major reason why sustainability has been recognized is because of the increased climate change in the world. LÄS MER

  4. 4. Hur vi flyger mot en hållbar framtid : En studie om vad kommersiella flygbolag hållbarhetsrapporterar

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Camilla Thörne; Felicia Olsson; [2018]
    Nyckelord :flygbranschen; flygbolag; hållbarhetsredovisning; CSR; ansvarstagande;

    Sammanfattning : Den här kandidatuppsatsens syfte är att undersöka och analysera vad kommersiella flygbolag hållbarhetsrapporterar och varför de belyser vissa områden. Flygbranschen står idag för en stor del av världens utsläpp och vi människor förbrukar jordens resurser genom att leva över våra tillgångar. LÄS MER

  5. 5. CSR - Flygbranschens bästa fiende

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Felix Östlund; Anton Vanhatalo Van Rijn; Oscar Tiberg; [2013]
    Nyckelord :Keywords: CSR; consumer based brand equity; CSR Communications; CSM; brand equity; SAS Nyckelord: CSR; konsumentbaserat varumärkeskapital; CSR-kommunikation; varumärkeskapital; Social Sciences;

    Sammanfattning : Purpose: This thesis seeks to contribute with knowledge of how the consumer-based brand equity can be affected by CSR communication in the business of aviation. Method: In order to reach the purpose of this essay we used mixed methods; carried out a quantative survey, a qualitative interview with SAS head of CSR and conducted a content analysis of SAS CSR communications Conclusion: If an airline takes social responsibility its consumer-based brand equity can be influenced in a positive direction. LÄS MER