Sökning: "Deltagande filmskapande"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Deltagande filmskapande.

  1. 1. Feeling the Film : En undersökning om förmedlandet av stämning

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Anders Pettersson; Anton Frej; [2018]
    Nyckelord :Participatory Filmmaking; Art Mood; Film Theory; Filmmaking; Shooting Methods; Deltagande filmskapande; Estetisk stämning; Filmteori; Filmskapande; Inspelningsmetoder;

    Sammanfattning : Stämningen en film förmedlar är en av de viktigaste aspekterna inom filmskapande och filmmediet. Det är denna stämning som har möjligheten att påverka åskådarens känslor både under filmens gång och efter att eftertexterna har rullat förbi. LÄS MER

  2. 2. Historia och filmskapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :David Sjöström; [2016]
    Nyckelord :Filmskapande; historiebruk; historiekultur; historiemedvetande; kollaborativt lärande; lärprocesser;

    Sammanfattning : Arbetet är en studie av om det i en filmskapandeprocess av en historisk film skapas möjligheter för elever att träna och utveckla en förmåga i en lärprocess. Syftet har varit att ta reda på om och när eleverna i de olika momenten av filmskapandeprocessen får möjlighet att träna och utveckla sin förmåga. LÄS MER

  3. 3. ”Balloon Wars & snapphanarna” : lärdomar av narrativt filmskapande i skolan

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Johan Karlsson; [2010]
    Nyckelord :Filmskapande i skolan; narrativ film; aktionsforskning; semiotiska resurser; Vygotskijs närmaste utvecklingszon; estetiska läroprocesser; rollekar; populärkultur;

    Sammanfattning : Syftet med denna examensuppsats, Balloon Wars & snapphanarna – lärdomar av narrativt filmskapande i skolan, är att undersöka vad och hur eleverna (en årskurs 3-5) som deltog i skapandet av en narrativ, berättande spelfilm om snapphanetiden kan tänkas ha lärt sig av filmprojektet, och vilka tänkbara utvecklingsmöjligheter filmmetoden har i framtiden. Studien förankras i Vygotskijs tankar om den närmaste utvecklingszonen och att barn lär sig bäst tillsammans, i ett socialt samspel. LÄS MER