Sökning: "Den är en stor bok"

Visar resultat 16 - 20 av 189 uppsatser innehållade orden Den är en stor bok.

  1. 16. Meningsbärande berättelser om europeisk stormaktstid i 70- och 80-talens historiska läroböcker : En analys av textens struktur med tema maktförhållanden

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Emmy Adamson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I denna undersökning har syftet varit att undersöka historieskrivningen och textens struktur i tre olika historiska läroböcker om den europeiska stormaktstiden. Utefter textens narrativa struktur har det varit möjligt att undersöka vilken mening som förmedlas i läroböckerna. LÄS MER

  2. 17. ”Läs högt för mig!" : Lärares högläsning och dess betydelse för elever i årskurs f-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Jessica Graae; [2022]
    Nyckelord :Reading aloud; interaction; scaffolding; sociocultural perspective; Zon of Proximal Development; f-3; Högläsning; interaktion; scaffolding; sociokulturellt perspektiv; proximal utvecklingszon; f-3;

    Sammanfattning : Forskning visar att högläsning är viktig av flera olika anledningar och att det inte enbart bör användas i de lägre åldrarna utan bör användas som ett verktyg för att utveckla elevers språk- och läsutveckling. Syftet med den här kvalitativa studien är att ta reda på högläsningens betydelse för eleverna samt att ta reda på vilka metoder och strategier lärarna använder sig av vid högläsning i klassrummet. LÄS MER

  3. 18. Var det bättre förr? : En kvalitativ textanalys om den innehållsliga och språkliga komplexiteten i böcker skrivna på 1970- och 2010-talet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johanna Billing; Cajsa Freudenthal; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien fokuserar på skönlitterära barnböcker, där två av böckerna är skrivna på 1970-talet och två av böckerna är skrivna på 2010-talet. Syftet med studien är att jämföra fyra frekvent lästa skönlitterära böcker för barn i åldern 8-10 år, för att granska om det råder några skillnader på språket och innehållets komplexitet. LÄS MER

  4. 19. Själavård i teori och praktik : En studie om bibelns roll och själavårdarens uppgift inom själavården.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Maria-Therese Marklund; [2021]
    Nyckelord :Själavård; Bibeln; Själavårdare;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen behandlar själavårdens innehåll, bibelns roll i själavården samt själavårdarens roll och uppgift. Problemformuleringen är: Hur beskrivs själavård med särskilt hänseende till användningen av bibeln inom ett antal moderna själavårdsteorier och vilka konsekvenser medför synsätten för själavårdarens roll och uppgift? Syftet med uppsatsen har varit att skapa större förståelse för hur man kan tolka själavårdens innehåll utifrån olika teorier samt hur bibeln används inom själavården. LÄS MER

  5. 20. Högläsning i förskolan : En enkätstudie om pedagogers arbete med barns delaktighet och språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Nelly Semaan Charro; Christine Thorander; [2021]
    Nyckelord :högläsning; delaktighet; inflytande; språkutveckling; förskola;

    Sammanfattning : Bakgrund Vår undersökning är inriktad mot högläsning i förskolan. Vårt fokusområde berör pedagogernas syn på högläsning och de tillfällen som pedagogerna skapar för ämnet i förskoleverksamheter. Forskarna lyfter fram pedagogernas olika syften med högläsning. LÄS MER