Sökning: "Digitala verktyg - möjligheter"

Visar resultat 11 - 15 av 655 uppsatser innehållade orden Digitala verktyg - möjligheter.

  1. 11. “Det här är inte bara barnpassning” : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar om arbetet med digitala verktyg i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elin Westerholm; Janina Flygare; [2024]
    Nyckelord :Digitala verktyg; undervisning; digital kompetens; förskola; samspel;

    Sammanfattning : Förskollärare ska sedan 1 juli 2019 arbeta med digitala verktyg enligt läroplanen. Tidigare forskningsresultat visar att förskollärare har olika uppfattningar kring de digitala verktygens betydelse för barns utveckling. LÄS MER

  2. 12. Vilka attityder till handskrift finns i en lärargrupp? : Intervjuer av lärare i mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Per-Johan Svensson; [2024]
    Nyckelord :Analogt skrivande; digitalt skrivande; digitala verktyg; handskrift; skriva för hand; tangentbordsskrivning;

    Sammanfattning : Elever i dagens skola skriver allt mindre för hand i takt med att de digitala verktygen sedan 1980-talet gjorde sitt intåg och meningarna går isär om hur detta påverkar elevernas utveckling. En del menar att skrivandet kräver visuella och taktila stimuli som sker i kontakt med penna och papper för få den bästa läs- och skrivutvecklingen. LÄS MER

  3. 13. Hur upplevs internt samarbete när det sker genom digitala kommunikationsverktyg? : En kvalitativ studie om digitala kommunikationsverktyg och dess möjligheter samt utmaningar inom digitalt samarbete

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Karl Andersson; Pauleen Carlsson; [2024]
    Nyckelord :Kommunikation; digital kommunikation; samarbete; digitalt samarbete; distansarbete;

    Sammanfattning : I dagens föränderliga samhälle och pågående digitalisering utvecklas tekniken ständigt.  Sättet att kommunicera och samarbeta är något som genomgått förändring till följd av teknikens utveckling. LÄS MER

  4. 14. Multimodalt språkande i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av digitala verktyg i språkutvecklande syfte

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sara Kjellgren; Emelie Dahlgren; [2024]
    Nyckelord :Digitala verktyg; förskollärare; kompetens; litteracitet; multimodalitet; språkutveckling;

    Sammanfattning : Under hösten 2023 framförde regeringen att det finns vetenskaplig forskning som visar att skärmar bidrar till sämre lärande hos barnen. De menar att skärmar bland annat missgynnar barns läs- och skrivkunnighet och att förskolemiljön därför bör vara skärmfri. LÄS MER

  5. 15. Uppkopplad, ansluten, redo? : En kvalitativ studie som undersöker media studenters uppfattningar av Covid-19 pandemins påtvingade distansundervisning

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

    Författare :Tova Hultgren; Gabriella Lundgren Sköld; [2024]
    Nyckelord :Digital undervisning; distansutbildning; digital kompetens; digitala verktyg; kommunikation; motivation; hälsa;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att förstå hur studenter inom fakulteten teknik och samhälle påverkats av den påtvingade distansundervisningen. Studien handlar därmed om att undersöka vilka möjligheter, utmaningar och risker som tidigare studenter upplevt under covid-19 pandemin och dess digitala omställning. LÄS MER