Sökning: "Drama och läsning"
Visar resultat 11 - 15 av 27 uppsatser innehållade orden Drama och läsning.
11. Belonging in the Hyperreal : A Postmodern Reading of Kazuo Ishiguro's Never Let Me Go
Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkulturSammanfattning : The focus of this essay is Kazuo Ishiguro’s Never Let Me Go. My central claim is that a theme of belonging underpins the novel and is recurrent in a number of different ways. In my reading, I utilise Jean Baudrillard’s postmodern critical concepts to produce this interpretation. LÄS MER
12. En studie i hur lärare i årskurs 3 arbetar med skönlitterär läsning i klassrummet : En mindre undersökning av hur lärare i årskurs 3 arbetar med skönlitteratur.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkulturSammanfattning : The purpose of the study is to investigate how teachers value fiction and how they use it in their everyday teaching. My investigation will be based on a questionnaire presented to teachers in Karlstad and it will focus on their usage of fiction in their everyday teaching. LÄS MER
13. Läroplanens dramatiska kurva : En dramapedagogisk läsning av Lgr 11
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : This study investigates what value educational drama is given in the current national curricula for the compulsory school in Sweden, Lgr 11 and how that relates to a similar study of the four previous curricula. The background to the study presents Mia Marie F. LÄS MER
14. Att göra litteratur begriplig : En intervjustudie om litteratur och estetiska uttrycksformeri förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur förskollärare arbetar med litteratur i barngrupp. En del av syftet var också att undersöka huruvida förskollärarna använder sig av estetiska uttrycksformer när de bearbetar litteratur med barn. LÄS MER
15. Samspel vid bokläsning med drama och musik : I en förskoleverksamhet
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Denna studies syfte är att studera hur samspelet mellan barn och mellan barn och förskollärare sker i en bokläsningsaktivitet med högläsning för en grupp barn jämfört med när musik och drama tillförs aktiviteten. Det visade sig vid de observationer som gjordes att barnen, i detta fall en grupp bestående av 8-10 treåringar, fick en djupare förståelse för sagan De tre bockarna Bruse. LÄS MER