Sökning: "Drama och läsning"

Visar resultat 11 - 15 av 27 uppsatser innehållade orden Drama och läsning.

  1. 11. Belonging in the Hyperreal : A Postmodern Reading of Kazuo Ishiguro's Never Let Me Go

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Alun Hughes; [2016]
    Nyckelord :Kazuo Ishiguro; Never Let Me Go; Jean Baudrillard; postmodern; hyperreal; loss of the real; belonging; genre; Kazuo Ishiguro; Never Let Me Go; Jean Baudrillard; postmodern; hyperverkligheten; förlust av verkligheten; genre;

    Sammanfattning : The focus of this essay is Kazuo Ishiguro’s Never Let Me Go. My central claim is that a theme of belonging underpins the novel and is recurrent in a number of different ways. In my reading, I utilise Jean Baudrillard’s postmodern critical concepts to produce this interpretation. LÄS MER

  2. 12. En studie i hur lärare i årskurs 3 arbetar med skönlitterär läsning i klassrummet : En mindre undersökning av hur lärare i årskurs 3 arbetar med skönlitteratur.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Niklas Hall; [2016]
    Nyckelord :Skönlitteratur; läsning; inlärningsmetoder;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate how teachers value fiction and how they use it in their everyday teaching. My investigation will be based on a questionnaire presented to teachers in Karlstad and it will focus on their usage of fiction in their everyday teaching. LÄS MER

  3. 13. Läroplanens dramatiska kurva : En dramapedagogisk läsning av Lgr 11

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Jack Dahlby; [2016]
    Nyckelord :educational drama; curricula; dramapedagogik; drama; läroplan;

    Sammanfattning : This study investigates what value educational drama is given in the current national curricula for the compulsory school in Sweden, Lgr 11 and how that relates to a similar study of the four previous curricula. The background to the study presents Mia Marie F. LÄS MER

  4. 14. Att göra litteratur begriplig : En intervjustudie om litteratur och estetiska uttrycksformeri förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Angelica Ruthberg; Tissla De Vos; [2016]
    Nyckelord :språkutveckling; läsning; tolkning;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur förskollärare arbetar med litteratur i barngrupp. En del av syftet var också att undersöka huruvida förskollärarna använder sig av estetiska uttrycksformer när de bearbetar litteratur med barn. LÄS MER

  5. 15. Samspel vid bokläsning med drama och musik : I en förskoleverksamhet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Eva Hantoft; Annica Kleen; [2015]
    Nyckelord :Förskolebarn; Samspel; Sociokulturellt; Musik; Drama; Bokläsning;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att studera hur samspelet mellan barn och mellan barn och förskollärare sker i en bokläsningsaktivitet med högläsning för en grupp barn jämfört med när musik och drama tillförs aktiviteten. Det visade sig vid de observationer som gjordes att barnen, i detta fall en grupp bestående av 8-10 treåringar, fick en djupare förståelse för sagan De tre bockarna Bruse. LÄS MER