Sökning: "Drama och läsning"
Visar resultat 16 - 20 av 27 uppsatser innehållade orden Drama och läsning.
16. Drama och teater i gymnasieskolan? : En litteraturstudie där syften med drama/teater utforskas, analyseras och diskuteras
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Sammanfattning Den här studien är en litteraturöversikt som analyserar forskningsbaserade texter och lyfter fram syften med drama/teater i gymnasieskolan, utifrån den analyserade litteraturen. Studien redogör både för syften med drama/teater som enskilt ämne och integrerat med andra ämnen. LÄS MER
17. Flykt och sökande : en läsning av rörelser i Stina Aronsons novell/drama Syskonbädd
Magister-uppsats, Institutionen för genus, kultur och historiaSammanfattning : Syskonbädd, or “Sibling’s bed” in English, is a short story or drama, written by Swedish author Stina Aronson and originally published in 1931 under the pen name Sara Sand. While the story did not attract wide attention for many years, it has recently been republished and performed on stage, as well as aired on the radio. LÄS MER
18. Läs mig : Att omarbeta längre texter ur dagstidningen för webben
Kandidat-uppsats, Akademin för innovation, design och teknikSammanfattning : Most swedish newspapers have a homepage where their news are presented. Existing guidelines describing how to write for the web often recommends you to keep it short and stay objective. LÄS MER
19. Bokens alla sidor. Ett nytt sätt att främja ungdomars läsning genom Bok-event?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / BibliotekshögskolanSammanfattning : The purpose of this thesis is to investigate whether the reading promotion project called “A book’s all sides”, together with the activities of the book-event, can stimulate young people’s reading. The research questions are: How do the project leaders plan and organize activities for the book-event? How do the young people respond to the activities at the book-event? Do the young people get interested in the book which is presented at the book-event? Which connections between Vygotskij’s theory and the activities can be found in the book-event? The theoretical approach is based on Lev Vygotskij’s socio-cultural theory. LÄS MER
20. Användning och betydelse av barnböcker i förskola och fritidshem
M1-uppsats, HLK, ÄmnesforskningSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur tre förskollärare och tre fritidspedagoger beskriver att de använder sig av barnböcker i det vardagliga arbetet på förskola och fritidshem. Frågeställningarna är: Hur beskriver förskollärarna och fritidspedagogerna att de använder barnböcker i verksamheten? Vilken betydelse anser förskollärarna och fritidspedagogerna att barnböcker har för barnen?För att få svar på frågeställningarna användes kvalitativa och semistrukturerade intervjuer med tre förskollärare och tre fritidspedagoger som metod. LÄS MER