Sökning: "EBSCO"

Visar resultat 16 - 20 av 201 uppsatser innehållade ordet EBSCO.

  1. 16. Skolbaserade interventioner för att öka barn ochungdomars fysiska aktivitet : En undersökning om nordiska interventioners effektivitet ochmöjliga framgångsfaktorer

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Erik Rosdal; Lovisa Swärd; [2023]
    Nyckelord :Skolbaserade interventioner. Fysisk aktivitet. Barn. Ungdomar. Framgångsfaktorer.;

    Sammanfattning : Introduktion: Många barn och ungdomar uppnår idag inte rekommendationerna för fysiskaktivitet. Flera skolbaserade interventioner har genomförts i syfte att öka fysisk aktivitet hosbarn och unga. Trots detta råder det fortfarande en viss oklarhet i vad som gör en interventioneffektiv. LÄS MER

  2. 17. Främjande arbete för elever med diagnosen dyskalkyli : En litteraturstudie om stöd för elever i matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Daniel Fries; Rasmus Ljung; [2023]
    Nyckelord :Dyscalculia; mathematics; teaching aids; strategies; primary school; Dyskalkyli; matematik; hjälpmedel; strategier; grundskola;

    Sammanfattning : Diagnosen dyskalkyli är en av flera orsaker till varför en elev kan hamna i svårigheter inom matematik. Dyskalkyli påverkar förmågan att lära sig samt utföra specifika aritmetiska operationer. LÄS MER

  3. 18. Aktiviteters betydelse för personer med demens : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Isabella Laukka; Jennifer Cederlund; [2023]
    Nyckelord :Demens; aktiviteter; arbetsterapi; meningsfullhet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Demens är en global åldersrelaterad och degenerativ sjukdom. Demens medför kognitiva försämringar samt svårigheter att klara av vardagliga aktiviteter, vilket medför att de är i större behov av stöd, hjälp och arbetsterapeutiska åtgärder. LÄS MER

  4. 19. Gruppering i matematikundervisning : En granskning av nivå- och blandad gruppering i ljuset av de fem dimensionerna för kraftfulla matematiska klassrum.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Tobias Hallqvist; Isak Toll; [2023]
    Nyckelord :Nivågruppering; blandad gruppering; de fem dimensionerna för kraftfulla matematiska klassrum; matematik;

    Sammanfattning : I denna studie diskuteras betydelsen av olika grupperingsmetoder inom skolan, med särskilt fokus på nivå- och blandad gruppering inom matematikundervisningen. Studien grundar sig på en analys av tidigare forskning som är framtagen från databasen ERIC (EBSCO) som har analyserats och satts in i en kategoriseringstabell. LÄS MER

  5. 20. Kvinnor med ADHD – upplevelser och erfarenheter i det dagliga livet : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Annika Eklund; Sara Jonasson; [2023]
    Nyckelord :arbetsterapi; kvinnor; ADHD; upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Arbetsterapi fokuserar på att främja aktivitetsutförande i det dagliga livet. Inom arbetsterapi är det personcentrerade arbetssättet centralt och ligger till grund för bemötandet och för det kliniska arbetet med olika patientgrupper. En av dessa patientgrupper är kvinnor med ADHD. LÄS MER