Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Tidiga insatser för att främja skolnärvaro

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Malin Hyllberg; Jeanette Persson; [2024]
    Nyckelord :EHT; främja skolnärvaro; relationell pedagogik; skolorganisation; systemteori;

    Sammanfattning : Hyllberg, Malin och Persson, Jeanette (2024). Tidiga insatser för att främja skolnärvaro. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. "Hemmasittare" - arbetet med elever med problematisk skolfrånvaro ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Anastasia Dariou; Engberg Lovisa; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker hur lärare och specialpedagoger på lågstadiet F-3 ser på "hemmasittare"/problematisk skolfrånvaro och hur de arbetar med dessa elever. Det vanligaste skälen till problematisk skolfrånvaro är till exempel psykisk ohälsa, NPF (neuropsykiatriska funktionsnedsättningar), en känsla av utanförskap eller en negativ självbild. LÄS MER

  3. 3. ”Ligger man på plussidan så klarar de av att bli tillsagda” : En kvalitativ studie om pedagogers arbete med elever som uppvisar externaliserande och internaliserande beteendesvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Natalie Elofsson; Rebecca Ericsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract: Elofsson, Natalie och Ericsson, Rebecca (2023). ”Ligger man på plussidan så klarar de av att bli tillsagda”- En kvalitativ studie om pedagogers arbete med elever som uppvisar externaliserande och internaliserande beteendesvårigheter. LÄS MER

  4. 4. NPF - En del av verksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Filip Vändal; Linus Wibring; [2023]
    Nyckelord :NPF; Inkludering; Specialpedagogik; Förhållningssätt; Fritidshem;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskaper om lärare i fritidshem och resurspersoners arbete med inkludering och bemötande av elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) i fritidshem.  En kvalitativ studie i form av semistrukturerade intervjuer med fyra lärare i fritidshem och två resurspersoner har använts för att samla material till studien. LÄS MER

  5. 5. Elevers delaktighet i fritidshem

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Johan Bengtsson; Helena Björklund; [2023]
    Nyckelord :fritidshem - fritidsråd - delaktighet – EHT - inkludering - elevers intressen – makt – fritidshemslärare;

    Sammanfattning : I vår studie har vi undersökt hur delaktiga eleverna är i fritidshemmets verksamhet och att se likheter och olikheter mellan två skolor i Uppsala. Våra frågeställningar fokuserar på att få fram vilka arenor, vilka frågor, hur personalen skapar förutsättningar samt vilka hinder det finns för att öka elevernas delaktighet inom fritidshemmet. LÄS MER