Sökning: "Ekologisk hållbarhet och Stadsutveckling"
Visar resultat 1 - 5 av 56 uppsatser innehållade orden Ekologisk hållbarhet och Stadsutveckling.
1. Möjligheter eller motstånd : Politikers och tjänstemäns arbete i medelstora kommuner för att öka hållbar mobilitet
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)Sammanfattning : Vägtrafik skapar flera negativa konsekvenser för miljön men även för människors hälsa. Kommuner ansvarar för lokal infrastruktur och är därför en betydande del i arbetet med hållbar stadsutveckling. LÄS MER
2. Målkonflikter inom hållbarheten : hållbar stadsplanering i Rosendal, Uppsala
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Med en ökad urbanisering och en klimatkris världen över utmanas Sveriges kommuner att expandera på ett hållbart sätt. Syftet i denna studie är att undersöka vilka målkonflikter som kan uppstå mellan de olika dimensionerna av hållbarhet under planeringen av nya stadsdelar samt hur dessa hanteras. LÄS MER
3. Social hållbarhet i praktiken : en analys av planerares tolkningar och uppfattningar av ett komplext begrepp
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Inom samhällsplanering är social hållbarhet ett framväxande koncept som allt oftare används för att forma beslut om exempelvis stadsutveckling och förnyelseprojekt. Det anses dock som ett ovisst begrepp vars innebörd har tolkats och diskuterats väl inom forskningen. LÄS MER
4. Ett stadsutvecklingsprojekt med hållbarhetsambition : En kvalitativ studie av att planera och utveckla ett stadsutvecklingsprojekt i Sverige ur ett värdeperspektiv
Master-uppsats, KTH/Ledning och organisering i byggande och förvaltningSammanfattning : Inom storskalig stadsutveckling handskas planerare och exploatörer med planerings- och genomförandefaser som är långa och tidskrävande. Det innebär att samhällets ideal eller teknik kan ha förändrats under tiden. LÄS MER
5. Parkering på väg mot det hållbara samhället
Master-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurserSammanfattning : Dagens stadskärnor är formade efter bilen som tar i anspråk betydande arealer tätortsmark, där parkering är vad som undersöks i denna studie. En genomsnittsbil står parkerad 97 % av sin tid, och då på olika parkeringsplatser. Detta leder till att vi idag har mer parkeringsyta än vad vi har bostadsyta i Sverige. LÄS MER