Sökning: "Elevens attityder till matematik"
Visar resultat 11 - 15 av 17 uppsatser innehållade orden Elevens attityder till matematik.
11. Entreprenörskap i skolan : vad tycker lärare i årskurs 1-3?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Ordet entreprenörskap skrevs in i grundskolans läroplan 2011 och ingår idag i skolans uppdrag. Entreprenörskap är i ropet såväl internationellt som nationellt och begreppet har letat sig in i styrdokument via Europarådet och regeringskansliet. LÄS MER
12. Det känns som att det inte riktigt är skrivet för särskolans elever - Implementering av Lgr 11 i matematik för grundsärskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : BakgrundGrundsärskolan har kritiserats för att den har varit mer omsorgsinriktad än kunskapsinriktad. Denna kritik gav tydliga avtryck i den nya läroplanen (Lgr 11) och det är idag en uttalad ambition att kunskaperna ska bli mer centrala. LÄS MER
13. Lusten för matematik - Faktorer som påverkar elevers uppfattning, upplevelse och prestation i matematik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Vårt examensarbete fokuserar på att undersöka vilka faktorer som påverkar elevers syn på matematikämnet. Vi har försökt åstadkomma detta genom att besvara tre frågeställningar angående på vilket sätt och i vilken omfattning en viss grupp av svenska befolkningen uppfattar och använder sig av skolämnet matematik samt vilka upplevelser de har av sådana situationer och vad som påverkat deras prestationer. LÄS MER
14. När alla förstår utom jag. Sex ungdomars upplevelser av matematiksvårigheter
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Svårigheter i matematik berör många elevers skolvardag. År 2009 var det 9,7 % av eleverna i år nio i Göteborg som inte nådde upp till målen i matematik. LÄS MER
15. Utvecklingsmöjligheter i matematik - för elever i särskilda utbildningsbehov. Developments in mathematics - for pupils in special educational needs
Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att undersöka hur olika pedagoger uppfattar och beskriver möjligheter i sitt arbete med att underlätta och hjälpa elever i deras matematiska utveckling. Mitt underlag baseras på åtta kvalitativa forskningsintervjuer med utvalda pedagoger från förskoleklass till och med skolår 9. LÄS MER