Sökning: "Elever i behov av särskilt stöd slöjd"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Elever i behov av särskilt stöd slöjd.

  1. 1. Farm-based education : can farms and farm animals contribute to learning in accordance with the school curriculum and syllabi?

    Master-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Malin Larsson; [2022]
    Nyckelord :farm-based education; educational farms; experiential learning; embodiment; embodied learning; outdoor education; animal-assisted education;

    Sammanfattning : There seems to be something missing in the modern school. An increasing number of students face difficulties in the traditional classroom setting, some cannot attend school at all, and a worrying number of students fail to leave school with approved grades, with potentially detrimental effects on their future lives. LÄS MER

  2. 2. Hur barn påverkas av en inkluderande klassrumsmiljö - en observations- och intervjustudie

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Jannike Larsson; [2014-04-03]
    Nyckelord :inkludering; samspel;

    Sammanfattning : Syfte: I dagens skolor är målet att elever i behov av särskilt stöd ska få det stöd som krävs i den elevgrupp hen tillhör i så stor utsträckning som möjligt. Åtgärder för att ge alla barn möjligheter att tillgodogöra sig undervisningen kan se ut på olika sätt, och samtidigt som syftet är att inkludera barn kan de åtgärder som genomförs också fungera som särskiljande. LÄS MER

  3. 3. Specialpedagogik i slöjdsalen. Har vi tid till det?

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Danielsson; [2014]
    Nyckelord :Dilemman; elever i behov av särskilt stöd; kategoriskt perspektiv; relationellt perspektiv; slöjd; slöjdprocess; sociokulturellt perspektiv; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur slöjdlärare ser på särskilt stöd i slöjd, deras dilemman kring att utforma stödet och hur mycket tid de lägger på elever i behov av stöd. Frågeställningar i denna studie är: Hur mycket lärartid får elever, i behov av särskilt stöd, i förhållande till andra elever? På vilket sätt anser några slöjdlärare att de ger särskilt stöd under slöjdlektionerna och hur tillgodoser de det särskilda stödet, för att eleverna ska nå lägst betyget E i slöjd? Vilka dilemman, anser de intervjuade slöjdlärarna att det finns i samband med att tillgodose elevers behov av särskilt stöd? Hur kan särskilt stöd i ämnet slöjd utformas enligt de intervjuade slöjdlärarna? Jag valde att genomföra en multipel fallstudie med fyra fall. LÄS MER

  4. 4. Elever i behov av särskilt stöd inom slöjden - hur slöjdlärare arbetar för att dessa elever ska nå målen

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Rebecca Amner; Emma Andersson; [2009]
    Nyckelord :Elever i behov av särskilt stöd; slöjd; slöjdlärar;

    Sammanfattning : ------------------------------------------------------------------------------------------------------------Syftet med arbetet är att undersöka hur ett mindre antal slöjdlärare i grundskolan arbetar med elever ibehov av särskilt stöd.Huvudfrågan består av att ta reda på hur dessa slöjdlärare definierar elever i behov av särskilt stöd ochsedan hur de arbetar för att eleverna ska nå målen i slöjd. LÄS MER