Sökning: "Elevers åsikter"

Visar resultat 21 - 25 av 486 uppsatser innehållade orden Elevers åsikter.

  1. 21. ATT VÅGA DISKUTERA PÅ ETT ANNAT SPRÅK : SPRÅKLIGA STRATEGIER I ELEVLEDD ARGUMENTERANDE DISKUSSION UR ETT FLERSPRÅKIGT PERSPEKTIV

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Eva Coldwell; [2023]
    Nyckelord :Interaktionell grammatik; andraspråk; sociolingvistik; turhållande yttrandemarkörer; elevrankning;

    Sammanfattning : I inlärning av ett andraspråk är fokus vanligtvis riktat på uttal, grammatik, hör- och läsförståelse samt skrift utifrån givna mål och betygskriterier i Läroplan för grundskolan, (Lgr22)(Skolverket, 2022) med relativt lite fokus på muntlig förmåga. Området kring vilka språkliga strategier som kan hjälpa andraspråkselever att våga diskutera och föra fram sina åsikter har dock fått begränsad uppmärksamhet i svensk kontext. LÄS MER

  2. 22. “...där är det inte riktigt några gränser, här är det lite mer gränser med bilden” : En empirisk studie om en bilds påverkan på textskapande i årskurs 3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Emelie Abrahamsson; Emmy Andersson; [2023]
    Nyckelord :Source of inspiration; pictures; narrative texts; elementary school; grade 3; intermediality; Inspirationskälla; bilder; berättande texter; lågstadiet; årskurs 3; intermedialitet;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att undersöka hur elevers berättande texterpåverkas av att skriva med bild som inspirationskälla och utan. Elevernastexter genomgår en textanalys där de två texterna analyseras utifrån dess längd,röd tråd och struktur samt formord och innehållsord för att vidare jämföras. LÄS MER

  3. 23. "Ipaden är fantastisk, men jag värnar om handskriften" : En kvalitativ studie om elever och lärares uppfattningar om textskapande med digitala respektive analoga skrivverktyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Annie Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Text creation; Digital writing tool; Analog writing tool; Early school years; Textskapande; Digitala skrivverktyg; Analoga skrivverktyg; Tidiga skolåren;

    Sammanfattning : Både digitala och analoga skrivverktyg utgör en stor del av den tidiga skrivundervisningen. Det råder dock skilda åsikter om vilket skrivverktyg som är mest gynnsamt för elevernas textskapande. LÄS MER

  4. 24. ”Okej, då vill jag ha en säkerhetsvakt” : Bildlärares erfarenhet av det som visar sig i mötet mellan lärare, elever och samtidskonst på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Madeleine Jonasson; [2023]
    Nyckelord :samtidskonst; bildämnet; kontroversiella samtalsämnen; demokratisk kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa förståelse för bildlärares erfarenhet av det som visar sig i mötet mellan bildlärare, elever och samtidskonst i klassrummet. Frågeställningarna som studien baseras på är hur bildlärare använder sig av samtidskonst i klassrummet, vilka erfarenheter de har av att utveckla elevers demokratiska kompetens med hjälp av samtidskonst och vilka möjligheter och svårigheter de erfar i detta arbete. LÄS MER

  5. 25. "Du har alltid en förlorare i ett grupparbete" : En intervjustudie angående samhällskunskapslärares upplevda problem och deras lösningar gällande elevers grupparbeten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Skolnära forskning

    Författare :Linus Waldemarsson; [2023]
    Nyckelord :Grupparbete; samhällskunskap; gruppbedömning; bedömning; hermeneutik;

    Sammanfattning : Research shows that teachers’ use of group work in Swedish schools has decreased significantly since the 1980s, in favor of more individual- and teacher-led activities. The questions concern partly how the teachers perceive group works in their practice of teaching in social studies. LÄS MER