Sökning: "Empirisk undersökning"

Visar resultat 26 - 30 av 893 uppsatser innehållade orden Empirisk undersökning.

  1. 26. Borta bra men hemma bäst : En undersökning kring unga vuxnas upplevelser om migration, musik och kultur

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Yara Ebrahim; [2023]
    Nyckelord :musik; unga vuxna; ungdom; musik och migration; identitet; kulturellt minne; hybridisering.;

    Sammanfattning : Detta arbete har skrivits i syfte för att skapa förståelse och öka kunskap kring unga vuxna andra eller första generationens invandrares förhållanden till musik, genom undersökning. Detta avser kommersiell populärmusik och ursprungskulturens musik hos de unga vuxna. Tre frågor har tagits fram för att belysa detta. LÄS MER

  2. 27. En gammal lagstiftning i ny kostym? En rättslägesanalys med särskilt fokus på domstolarnas tolkning och tillämpning av brottet olaga integritetsintrång

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Karolina Sandgren; [2023]
    Nyckelord :straffrätt; olaga integritetsintrång; förtal; empirisk undersökning; rättstillämpning; brott; PUL; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The crime of unlawful invasion of privacy took effect in Swedish legislation January 1st 2018 and was introduced as part of the political work to modernize Swedish criminal law to be able to meet the legal challenges in our increasingly digitized society in a more satisfactory way. The rise of the Internet has had positive as well as negative consequences, for individuals as well as for the democratic society at large. LÄS MER

  3. 28. Utmaningar och framgångsfaktor inom agil kravhantering : En studie om Scaled Agile Framework

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emil Sturesson; Maya Sarkis; [2023]
    Nyckelord :Agile; agile requirements management; requirements management process; requirements; SAFe; large-scale agile organization; challenges; success factors; Agil; agil kravhantering; kravhanteringsprocess; krav; SAFe; storskalig agil organisation; utmaningar; framgångsfaktorer;

    Sammanfattning : Hanteringen av krav är en essentiell del för att lyckas leverera det som kunden efterfrågar hos ett system. Flertalet forskare pekar på att ett misslyckat IT-projekt grundar sig i felhantering av krav. Kringliggande faktorer som påverkar kravhanteringen har identifierats som kommunikation och dokumentation. LÄS MER

  4. 29. The role of regression testing metrics in software quality: A thematic analysis : A case study with Nasdaq Technology AB

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Gabriel Acar; [2023]
    Nyckelord :Software testing; Regression testing; Testing metrics; Test reliability; credibility; Test maintenance; Test performance; Defect management Metric prioritization; Mjukvarutestning; Regressionstestning; Testmätvärden; test tillförlitlighet; test underhåll; test prestanda; Mätvärdes prioritering;

    Sammanfattning : This thesis presents an in-depth exploration of regression testing metrics and their relationship with software quality, based on a qualitative case study within a global technology organization. By applying a thematic analysis to empirical data collected through interviews and a survey with the organisations Quality and Assurance team, this study identifies three primary themes: foundation of credibility, organic test maintenance, and defect management. LÄS MER

  5. 30. Samspelet mellan Varumärkesidentitet och Varumärkesimage : En Analys av dess Inverkan på Konsumentlojalitet inom Paketresebranschen

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Alper Yener; Kilic Dilay; [2023]
    Nyckelord :Varumärkesidentitet; Varumäkesimage; Resebranschen; paketresor Varumärkesassociationer; Marknadskommunikation; Varumärkespositionering; Kundlojalitet;

    Sammanfattning : Resebranschen står inför en intensiv konkurrenssituation där främjande av kundlojalitet är av avgörande betydelse för företagens framgång. Syftet med denna studie är att utforska samspelet mellan varumärkesimage och varumärkesidentitet och dess påverkan på kundlojalitet. LÄS MER