Sökning: "Etnocentrism i sverige"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Etnocentrism i sverige.

  1. 1. Det handlar om respekt för varandras olikhet! : En kvalitativ studie om relationen mellan svenskar och invandrare efter valet 2022

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Beata Kernstein; [2023]
    Nyckelord :invandrare; svenskar; etnocentrism; främlingsfientlighet; hegemoni; interpersonell kommunikation; stereotyp;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnar belysa relationerna mellan en liten grupp svenskar och en liten grupp invandrare efter riksdagsvalet 2022 i Sverige. I och med Sverigedemokraternas ökade inflytande upplevs risken att främlingsfientliga tankemönster ska få en fast grund i det svenska samhället samt att relationerna mellan svenskar och invandrare ska försämras. LÄS MER

  2. 2. Nyanser av en splittrad arbetarrörelse. Svensk arbetarpress rapportering av spartakistupproret januari 1919

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Elias Arvidsson; [2022-01-26]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien som genomförts i denna uppsats tar sina utgångspunkter i den splittring som präglade den svenska arbetarrörelsen tiden runt det första världskriget. Denna splittring gav väg för kon- flikten mellan det ursprungliga socialdemokratiska moderpartiet och det nya utbrytarpartiet som antagit en vänstersocialistisk hållning. LÄS MER

  3. 3. Sverige genom främmande ögon: En kvalitativ studie om hur tvärkulturell kommunikation kan stärka ett internt platsvarumärke

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Maxilia Davidson; Emelie Rosdahl; [2021]
    Nyckelord :tvärkulturell kommunikation; intern platsvarumärkning; etnocentrism; semiotiska resurser; cross-cultural communication; internal place brand; ethnocentrism; semiotic resources; Social Sciences;

    Sammanfattning : Det har skett stora förändringar i resebeteendet, inte minst under covidpandemin. Det ökade intresset för att resa inom landet förväntas bestå och ett lands varumärke samt identitet spelar en betydande roll för turistnäringen. LÄS MER

  4. 4. Sjuksköterskors erfarenheter av omvårdnad av etniska minoriteter - en litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Emelie Lindström; Helen Tesfalem Gebreziabeher; [2021]
    Nyckelord :Ethnic minorities; ethnocentrism; literature review; transcultural care; Etnisk minoritet; etnocentrism; litteraturöversikt; transkulturell omvårdnad;

    Sammanfattning : Bakgrund: I takt med den ökade migrationen ökar även kraven på hälso- och sjukvården. När individer med annan kulturell bakgrund uppsöker hälso- och sjukvård behöver den anpassas efter individen bakom kulturen vilket inte alltid sker på ett optimalt sätt när det saknas rätt kompetens hos sjuksköterskan. LÄS MER

  5. 5. Länder som varumärken : Hur värderar svenska konsumenter olika varors ursprungsländer?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Albert Bergström; Marcus Snellman; [2020]
    Nyckelord :Country-of-Origin; Produktengagemang; Tillverkningsländer; Värdeuppfattning; Country image; Etnocentrism;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker svenska konsumenters värdeuppfattning av fem olika produkter med varierande engagemangsnivå, beroende på produktens tillverkningsland. Detta för att förse företag vilka har svenska konsumenter som kunder med ett kvantitativt underlag på värdeförändringen då likvärdiga produkter har olika ursprungsländer. LÄS MER