Avancerad sökning

Hittade 4 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Most schools teach you how to move around it but… Neuropedagogik– vad, hur och varför?

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Caroline Bandgren; Emelie Möller; [2014]
    Nyckelord :Neuropedagogik; neuroplasticitet; inlärningssvårigheter; elever i behov av särskilt stöd; Eaton Arrowsmith School; lärandeteorier;

    Sammanfattning : Abstract Examensarbete inom Lärarprogrammet LP01 Titel: Most schools teach you how to move around it but…Neuropedagogik– vad, hur och varför? Författare: Caroline Bandgren och Emelie Möller Termin och år: Vårterminen 2014 Kursansvarig institution: Institutionen för pedagogik och didaktik vid Göteborgs Universi-tet Handledare: Ulla Berglindh Examinator: Anna-Lena Lilliestam Rapportnummer: Vt14-2910-122 Nyckelord: Neuropedagogik, neuroplasticitet, inlärningssvårigheter, elever i behov av särskilt stöd, Eaton Arrowsmith School, lärandeteorier Syfte: Syftet med denna uppsats är att öka kunskapen om neuropedagogik och varför det är positivt att använda sig av i arbetet med elever i behov av särskilt stöd. Det är en litteraturbaserad uppsats som har grunden i en studie gjord på en skola i Kanada. LÄS MER

  2. 2. Åtta gymnasielärares didaktiska tankar om samhälls- och historieundervisning och en nutidshistorisk händelse

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Malin Bodell; Merja Norell; [2008]
    Nyckelord :nutidshistoria; 11 september 2001; didaktik; didaktisk kompetens; gymnasielärare; historia;

    Sammanfattning : Bodell, Malin & Norell, Merja (2008): Åtta gymnasielärares didaktiska tankar om samhälls- och historieundervisning och en nutidshistorisk händelse. Examensarbete i didaktik. Lärarprogrammet. Institutionen för Pedagogik, didaktik och psykologi. LÄS MER

  3. 3. Fyra förskollärares erfarenheter av pedagogisk drama i förskolan

    L2-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Elin Pierrou; Jessica Ståhl; [2008]
    Nyckelord :Pedagogiskt drama; förskola; konflikthantering; lek;

    Sammanfattning : Abstrakt Titel: Fyra förskollärares arbete med pedagogiskt drama Författare: Elin Pierrou och Jessica Ståhl Typ av arbete: Examensarbete 10 p (B-nivå) Handledare: Tina Waldén-Hillström Examinator: Maud Söderlund Institution: Pedagogik, didaktik och psykologi Program: Lärarprogrammet, Högskolan i Gävle Datum: december 2007 Syftet med uppsatsen var att undersöka hur fyra förskollärare arbetar med pedagogiskt drama i förskoleverksamheten och vad drama betyder för dem. I studien framkommer även om det finns tid och utrymme för detta ämne. LÄS MER

  4. 4. Används elevers förkunskaper i undervisningen? – En enkätstudie av några avgångsklasser vid två gymnasieskolor

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Kristina Blomqvist; [2007]
    Nyckelord :Delaktighet; elevinflytande; förkunskaper; motivation; undervisning;

    Sammanfattning : Blomqvist, Kristina (2007): Används elevers förkunskaper i undervisningen? – En enkätstudie av några avgångsklasser vid två gymnasieskolor. Examensarbete i didaktik. Lärarprogrammet. Institutionen för Pedagogik, didaktik och psykologi. LÄS MER