Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 364 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Analys av klimatpåverkan från ventilationssystem vad avser utformning och systemval i kontorsbyggnad

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för Installations- och klimatiseringslära

    Författare :Ada Kajtaz; Sarah Abuayyash; [2024]
    Nyckelord :Climate analysis; ventilation system; carbon emissions; sustainability; environmental impact; material optimization.; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Bakgrund: Byggsektorn står för en väsentlig del av Sveriges växthusgasutsläpp, motsvarande 21% enligt Boverket. För att nå Sveriges klimatmål med minst 85% minskning av nettoutsläppen till 2045 krävs hållbara byggnader och installationsdesign, särskilt inom ventilation och komfortkyla. LÄS MER

  2. 2. Cirkulär ekonomi som ett beslut : En kvalitativ studie om hur soptunnemodellen förklarar implementeringen av cirkulär ekonomi i små och medelstora svenska bolag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Daniel Jonsgården; Sakke Pellikka; [2024]
    Nyckelord :Circular economy; SME; Decision making; garbage can model; Sweden; Cirkulär ekonomi; SME; Beslutstagande; Soptunnemodellen; Sverige;

    Sammanfattning : Titel: Cirkulär ekonomi som ett beslut: En kvalitativ studie om hur soptunnemodellen förklarar implementeringen av cirkulär ekonomi inom små och medelstora företag Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Daniel Jonsgården och Sakke Pellikka Handledare: Jean Mutiganda Datum: 2024 – januari Syfte: Flera studier visar på svårigheter och hinder för införandet av cirkulär ekonomi. Syftet med denna studie är att undersöka hur implementeringsbeslutet ser ut och därmed varför företag trots hinder väljer att implementera cirkulär ekonomi. LÄS MER

  3. 3. Coverage increase in a plant-based BB cream formulation with natural pigments

    Master-uppsats, KTH/Kemi

    Författare :Leelou Zoé Billot; [2024]
    Nyckelord :BB cream; Coffee; Coverage; Formulation; KAFFAGE®; BB cream; kaffe; täckning; formulering; KAFFAGE®;

    Sammanfattning : Kaffe Bueno, ett bioteknologiskt start-up-företag dedikerat till framsteg inom naturliga och gröna produkter, fokuserar på att utnyttja den outnyttjade potentialen hos kaffebiprodukter genom grön kemi och bioteknik. Då endast 1% av kaffet används för bryggning, extraherar företaget lösliga och olösliga produkter genom en uppdelning mellan ett oljeutvinning och ett efterföljande vattenuttag, vilket bidrar till att sänka CO2-utsläppen per värde och en cirkulär ekonomi. LÄS MER

  4. 4. Navigating Sustainability : A case study exploring alternative energy sources for maritime shipping

    Master-uppsats, KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)

    Författare :Simon Nordenskiöld; [2024]
    Nyckelord :Maritime shipping; Alternative energy sources; Alternative fuels; Hydrogen-based fuels; Sustainable shipping; Electrofuels; Electro-methanol; Liquid Hydrogen; Electro-ammonia; Sails; Wind; Technological Innovation System; Sjöfart; Alternativa energikällor; Alternativa bränslen; Vätebaseradebränslen; Hållbar sjöfart; Elektrobränslen; Elektrometanol; Flytande väte; Elektroammoniak; Segel; Vind; Technological Innovation Systems;

    Sammanfattning : This master thesis studies alternative energy sources for maritime shipping in Sweden. With current climate goals, and a need for change, the maritime sector currently undergoes intense transitions. For shipping companies to lower their carbon footprint, the need to replace non decarbonised fuels is hence critical. LÄS MER

  5. 5. Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? : En studie om hur företags sociala ansvar påverkar konsumenternas tilltro, köpintention och varumärkeslojalitet.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Lucas Persson; David Timbré; [2024]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; CSR; konsumentuppfattning; företags sociala ansvar; köpintention; långsiktig hållbarhet; kulturella skillnader; teknikbranschen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: David Timbré och Lucas Persson Handledare: Martin Ahlenius  Datum: HT 23 Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur konsumenters uppfattning, medvetenhet och förtroende kring ett företags sociala samhällsansvar påverkar köpintention. Metod: Studiens metodik baseras på en kvantitativ karaktär med ett deduktivt, positivistiskt synsätt. LÄS MER